Vork en Mes

Friday, February 29, 2008

Voortaan kan een Bolleke in een Handje

Brouwerij De Koninck – producent van het beroemde Bolleke - uit Antwerpen viert zijn 175ste verjaardag. Dat gaat niet alleen gepaard met een uitgebreid feestprogramma, maar ook met een aantal nieuwe introducties. Zo brengt De Koninck een nieuw bier, een nieuwe fles en een nieuw glas op de markt. Verder zal de Antwerpse brouwerij later dit jaar een kijkkookboek uitgeven en zal er een kunstwedstrijd voor bierviltjes worden georganiseerd.




Ter gelegenheid van deze nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van De Koninck, heeft de brouwerij zich een aantal ambitieuze doelstellingen gesteld. “We willen onder meer opnieuw meer in de smaak vallen van het jeugdige publiek,” stelt algemeen directeur Bernard Van den Bogaert. “Daarnaast willen we het vooroordeel uit de wereld helpen dat bier op fles minder smakelijk is dan bier op vat.”


Opvallend is dat De Koninck weer opnieuw naar verdere horizonten lonkt. “Het Bolleke heeft een bijzonder nauwe band met Antwerpen,” aldus nog Bernard Van den Bogaert. “Dat zijn minnaars. Maar er moet voor gezorgd worden dat die omarming niet te fel is. Daarom willen we in de toekomst dat Antwerpen een etalage blijft voor De Koninck, maar de wereld is onze winkel.”


In dit feestjaar wil De Koninck ook met enkele innovaties uitpakken. Zo komen er met Ruby Red en Golden Blond twee nieuwe bieren, die beide geserveerd worden in een fles ‘Gusto 1833’. Dat is volgens Bernard Van den Bogaert een elegante fles die op tafel niet zal misstaan naast een wijn- of champagnefles. De Gusto 1833 zal aan het grote publiek worden voorgesteld tijdens Antwerpen Proeft op 22 augustus. Daarna zal ze aan restaurants en supermarkten geleverd worden.


Bovendien komt er naast het beroemde Bollekes-glas voortaan ook het Handje. Daarmee wil de brouwerij zich vooral richten op de jeugd en de thuisconsument. Het nieuws glas wordt onder meer aangeboden bij aankoop van een bak De Koninck. Ook op café of restaurant zal het nieuwe glas beschikbaar zijn. Verder zal De Koninck later dit jaar ook een kijkkookboek, met recepten van gerenommeerde Antwerpse chef-koks, voorstellen.


Verder organiseert De Koninck dit jaar nog een kunstwedstrijd waarbij de consument zijn creatief talent aanbod kan laten komen op één zijde van de bierviltjes van de brouwerij. De twee meest creatieve inzendingen worden bekroond met een werk van de Antwerpse kunstenaar Fred Bervoets, die tijdens zijn carrière ook al ettelijke bierviltjes heeft volgetekend.

Friday, February 15, 2008

Fruitsappen bevatten evenveel calorieën als frisdrank

In fruitsap zitten evenveel suikers en calorieën als in frisdrank. Dat blijkt uit een Duitse studie van het Forschungsinstitut für Kinderernährung (FKE) in Dortmund. Uit de langetermijnstudie blijkt dat meisjes die in hun puberteit vaker voor fruitsappen kiezen na 5 jaar een vergelijkbare stijging van de Body Mass Index (BMI) kennen als meisjes die vooral veel frisdrank dronken.

Het Duitse institiuut volgde in het onderzoek 244 jongens en meisjes tussen 14 en 18 jaar. De onderzoekers concentreerden zich op de drinkgewoonten in de voorliggende periode van 5 jaar. Gemiddeld drinken Duitse jongens dagelijks ongeveer 1,5 liter per dag en meisjes 1,2 liter. Daarvan bestaat circa eenderde uit frisdranken en vruchtensappen.

Bij jongens tussen 9 en 18 jaar zijn de resultaten anders. Hoewel zij duidelijk meer calorieën dan meisjes uit drinken halen, is er bij hen helemaal geen samenhang tussen de consumptie van suikerhoudende drankjes en een verhoogd BMI. Toch adviseert het FKE adviseert alle jongeren op basis van de resultaten van het onderzoek te kiezen voor mineraalwater in plaats van voor suikerhoudende frisdranken of fruitsappen. Fruit kunnen jongeren beter in vaste vorm gebruiken.

Thursday, February 14, 2008

Minimum alcoholhoeveelheid in jenever wettelijk vastgelegd

Op 13 februari is de nieuwe EU Verordening voor gedistilleerde dranken gepubliceerd. Deze nieuwe verordening vervangt de oude verordening uit 1989. Voor met name Nederland en België is met de nieuwe verordening een belangrijke kwestie opgelost: het minimum alcoholpercentage van jenever.

Omdat Nederland en België hierover indertijd geen overeenstemming bereikten, kende jenever als enige gedistilleerde drank in de EU geen wettelijk minimum. Nu is vastgelegd dat jenever een minimumalcohol percentage van 30% moet hebben en jonge en oude jenever tenminste 35%.
Maar belangrijker nog is de erkenning van jenever als geografische benaming. Dit betekent dat jenever (of genever, genièvre, péket) vanaf nu uitsluitend mag worden geproduceerd in Nederland, België, een tweetal noordelijke provincies in Frankrijk en 2 Duitse deelstaten. Hierdoor is jenever vergelijkbaar met bijvoorbeeld cognac, calvados en Schotse whisky, die ook uitsluitend afkomstig mogen zijn uit specifieke regio's.

Jenever is in Nederland veruit de belangrijkste gedistilleerde drank met circa 20 miljoen liter consumptie per jaar. De geografische bescherming van jenever tot de lage landen is dan ook een belangrijke erkenning dat jenever niet alleen hier dé nationale drank is, maar ook alleen maar afkomstig mag zijn uit landen waar het traditioneel geproduceerd werd.

Wednesday, February 13, 2008

Coca Cola boekt een nettowinst van 6 miljard euro

Het frisdrankconcern Coca-Cola heeft de omzet en winst sterk zien stijgen in 2007. Zo nam de nettowinst van het bedrijf toe met 18% tot bijna 6 miljard dollar (4 miljard euro). De omzet steeg met 20% tot 28,9 miljard dollar (19,6 miljard euro).

Vooral in de groeimarkten als Brazilië, Turkije, China en Rusland trok de vraag naar frisdranken sterk aan. Ook profiteerde Coca-Cola bij zijn overzeese verkoop van de lagere dollarkoers. Het goedkoper worden van de dollar tegenover de euro ondersteunde samen met enkele prijsverhogingen de omzetgroei in Europa.

Bestuursvoorzitter Muhtar Kent: "Door ons te richten op onze zogenaamde drie-cola strategie zijn we weer sterker op de markt van frisdranken. Daarnaast hebben we onze portfolio uitgebreid met aankopen als Glacéau, Fuze en Jugos del Valle.

Op haar thuismarkt heeft de Amerikaanse groep het moeilijker. Sinds enige jaren staat de verkoop van gesuikerde frisdrank in de VS onder druk als gevolg van de stijgende aandacht voor gezondheid. Consumenten kiezen meer voor sport- en energiedrankjes, fruitsappen, waters en theedrankjes.

Tuesday, February 12, 2008

Omzet biologisch vlees stijgt

LEI-onderzoek heeft uitgewezen dat de omzet van biologisch vlees in de supermarkt stijgt door kleurige schapstroken, schapverdelers en plafondhangers in het vleesschap aan te brengen. Belangrijk bijeffect is dat het hele vleesschap aantrekkelijker wordt in de ogen van de supermarktbezoekers.

Het marktaandeel van biologisch vlees is net iets lager dan het gemiddelde marktaandeel van alle biologische versgroepen. In opdracht van Bioconnect en onder begeleiding van Bioconnect en De Groene Weg heeft het LEI, onderdeel van Wageningen UR, een experiment opgezet met het merk Bio+ in 6 winkels en 6 schaduwwinkels. Nagegaan werd of het aanbrengen van een duidelijke categoriescheiding in het vleesschap en van promotiemateriaal voor het biologische assortiment in, voor en boven het schap tot meer omzet zou leiden. In totaal zijn 3 verschillende sferen uitgetest. Per sfeer zijn twee typen promotiepakketten in de testwinkels aangebracht. Het basispakket bestond uit etiketten, schapstroken en schapverdelers. Het uitgebreide pakket bevatte naast het basispakket ook vloerstickers en plafondhangers.

Uit het onderzoek blijkt dat kopers van biologische producten positief reageren op het promotiemateriaal bij biologisch vlees in de supermarkt. De omzet van biologisch vlees is bij veel testwinkels hoger dan bij de schaduwwinkels. Bovendien is bij de bezoekers van de testwinkels nagegaan hoe het promotiemateriaal beleefd wordt. Uit de gesprekken met de bezoekers blijkt dat dergelijke promotie-uitingen het vleesschap aantrekkelijker maken.

Monday, February 11, 2008

Frankrijk verbiedt genetisch gewijzigde maïs

Onder druk van de milieubeweging worden experimenten met genetisch gewijzigde organismen (ggo's) in België steeds zeldzamer. Toch was ons land een van de pioniers op dit gebied. Twee wetenschappers van de Universiteit Gent, Marc Van Montagu en Jozef Schell, legden de basis voor de techniek die wereldwijd gebruikt wordt voor de aanmaak van ggo's. Volgens Van Montagu is de opmars van ggo's niet meer te stoppen.

Frankrijk heeft officieel de teelt van het genetische gemanipuleerde maïs OGM MON810 van het Amerikaanse Monsanto in het land verboden. Dat blijkt uit een besluit van het ministerie van Financiën, aldus het Franse staatsblad Journal Officiel.

De maïsproducenten waarschuwden eind januari al dat ze het decreet zouden bestrijden met een noodprocedure voor de Raad van State, die drie weken later een oordeel moet vellen.

Van Montagu begrijpt dan ook niet waarom zoveel lidstaten bang zijn voor het gewraakte maïs MON 810, dat nu ook door Frankrijk in de ban is geslagen. 'Wat de Franse regering gedaan heeft, is spijtig, dom en hypocriet. Zij schermt met het gevaar van ggo's voor het milieu, terwijl al lang bewezen is dat het omgekeerde waar is.'

Friday, February 08, 2008

Recordprijs voor tarwe

De prijs van Amerikaanse tarwe heeft in Chicago een historische recordprijs bereikt, een gevolg van de sterke internationale vraag, terwijl investeerders vrezen voor een teruglopende beschikbaarheid.

De noteringen van tarwe bereikten 10,63 dollar per bushel (35,23 liter). Daarmee sneuvelde het vorige record van 10,33 dollar van de dag voordien. Sinds maandag stijgt de prijs van tarwe met 30 cent per dag, dat is de maximaal toegelaten wijziging."De kopers vrezen voor hun toekomstige bevoorradingen", aldus Joe Victor, analist bij Allendale, hierbij verwijzend naar een naar beneden herziene raming van de Canadese tarwevoorraden eind december. Canada is een van de belangrijkste exporteurs van tarwe. De voorraden werden er op 15,1 miljoen ton geraamd tegen 21,6 miljoen ton een jaar eerder. Dit suggereert dat het aanbod klein kan zijn in vergelijking tot de vraag.

Naast tarwe kent ook de prijs van sojagranen sinds weken een explosieve groei. Er werd met een slotkoers van 13,3150 dollar een nieuw record gevestigd. De prijs van maïs daarentegen daalde, anticiperend op een mogelijke daling van de productie van bio-ethanol, aldus analisten.

Thursday, February 07, 2008

Stijgend aantal inbreuken bij bioproducenten

In 2007 werden zes Belgische bioproducenten geschorst. Het aantal inbreuken op bioproducten dat controleorgaan Certisys vaststelde, steeg de voorbije vijf jaar met 61 procent voor bioboeren uit België en met 90 procent voor bioboeren uit het buitenland. Dat schrijft de krant De Morgen.

"In 2002 stelden we 150 inbreuken van biolandbouwers in België vast, in 2006 steeg dat naar 242. Bij de verwerkers en invoerders van bio uit het buitenland verdubbelde het aantal inbreuken en straffen bijna van 62 tot 118", zegt Jerome Geels, controleur bij Certisys, het grootste Belgisch controleorgaan voor bioproducten.

De groei van de sector leidt vooral bij de nieuwkomers tot meer kleine fouten en bij enkelingen tot nalatigheid en fraude.

Wednesday, February 06, 2008

Rikilt ontwikkelt test voor screening watergehalte pluimveevlees

Rikilt, het instituut voor voedselveiligheid van Wageningen UR, heeft als Nationaal Referentie Laboratorium ‘Watergehalte pluimveevlees’ besloten een histologische test te ontwikkelen voor het screenen van niet geëtiketteerde aanwezigheid van waterbinders in kip. Dit uit het oogpunt van eerlijke handel en om de consument te beschermen tegen het consumeren van voor sommigen ongewenste stoffen. De huidige testmethoden schieten te kort indien naast water ook watervasthoudende stoffen worden toegevoegd.

Histologie geeft microscoopbeelden van het vlees waarbij gebruik wordt gemaakt van specifieke kleuringen. Het beeld van normaal kippenspiervlees is al heel lang bekend. Rikilt heeft recent ook beelden gemaakt van kipfilets die in opdracht van het instituut zijn behandeld met waterbinders. Het injecteren van waterbinders leidt tot een duidelijk afwijkend beeld.

Het is commercieel interessant om water en waterbinders toe te voegen aan kipfilet, maar volgens EU wetgeving mag dit vlees dan niet meer als verse kipfilet worden verkocht. Nederland heeft internationaal gezien een slechte reputatie met betrekking tot het behandelen van kipfilets met waterbinders. Alhoewel het gebruik van waterbinders niet verboden is, mogen op deze wijze behandelde filets niet meer als verse kipfilets worden verkocht worden en moet het op het etiket worden vermeld. Ook de gebruikte ingrediënten moeten worden aangegeven.

Tuesday, February 05, 2008

Mestexport in Nederland neemt fors toe

De export van mest was afgelopen jaar 29% hoger dan in 2006. In 2007 werd circa 1,5 miljoen ton mest buiten Nederland afgezet. De uitvoer van pluimvee- en varkensmest nam met 40% toe. Dat blijkt uit voor­lopige cijfers van Dienst Regelingen van het ministerie van LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).

De export van varkensmest kon in 2007 vooral toenemen door het gebruik van een nieuwe methode van het hygiëniseren van mest en digestaat. Veruit het grootste deel van de export had Duitsland als bestemming. Daar ging circa 1,1 miljoen ton Nederlandse mest naar toe. Dat was 36% meer dan in 2006. België nam 282.543 ton mest af uit Nederland, 10% meer dan een jaar eerder. Er werd 99.273 ton uitgevoerd naar Frankrijk, een toename van 49% in vergelijking tot 2006. Naar de overige landen ging 36.828 ton.

De cijfers zijn nog niet definitief omdat niet zeker is dat alle mest­bonnen over export in 2007 zijn geregistreerd. Dat kan nog tot 6 weken na het einde van het jaar.

Monday, February 04, 2008

Panklare groenten erg populair

In 2007 werd ongeveer 2,5% van de supermarktomzet gerealiseerd in de categorie panklare groentenen werd er voor in totaal 50 miljoen euro omgezet. Het is een snelgroeiende categorie, met een groei van circa 10% per jaar. Verwacht wordt dan ook dat de supermarkten de komende jaren flink in extra koelruimte zullen moeten investeren.

De categorie profiteert van de trend naar gemakkelijk gezond, en de bereidheid van de consument om daar wat meer voor te betalen. Gelukkig voor de supermarktondernemer heeft het seizoen nauwelijks invloed op de verkoop. Zomer en wintergroenten worden door de consument in gelijke hoeveelheden afgenomen. In het schap domineren de huismerken.

Het assortiment wordt echter steeds uitgebreider, waardoor de koeling te klein dreigt te worden. Zo is in het afgelopen jaar het aanbod roerbakgroenten, stoomgroenten en maaltijdsalades fors uitgebreid. Daarnaast is er nog een forse inhaalslag mogelijk in eenpersoonsporties. Extra investeringen in koelruimte lijken dan ook niet te vermijden.

Friday, February 01, 2008

Winst brouwer Anheuser-Busch lager dan verwacht

De Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch heeft, ondanks een tragere economische groei, de winst in het vierde kwartaal vorig jaar opgevoerd. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.

De winst bedroeg in het vierde kwartaal ruim 214 miljoen dollar ofwel 29 cent per aandeel. De omzet steeg van 3,4 miljard dollar naar 3,7 miljard dollar. De winstverwachting lag echter hoger. Door Reuters geraadpleegde analisten rekenden in doorsnee op een winst van 32 cent per aandeel. In het vierde kwartaal van 2006 bleef onder de streep 25 cent per aandeel over.

Anheuser-Busch, vooral bekend van het biermerk Budweiser, dankt de winstgroei op jaarbasis vooral aan de verkoop van geïmporteerd bier als Grolsch, Stella Artois en Leffe.

Ook wordt er opnieuw druk gespeculeerd over een fusie tussen de Belgisch-Braziliaanse brouwer InBev en het Amerikaanse Anheuser-Busch. Een huwelijk kan nog dit jaar plaatsvinden, stellen sommige bronnen.