Vork en Mes

Friday, August 31, 2007

Wereld drinkt minder Stella

Brouwgroep InBev heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van € 477 miljoen. Dat is een stijging met 21 procent in vergelijking met het tweede kwartaal vorig jaar. Het totale volume bedroeg tijdens het tweede kwartaal 68,2 miljoen hectoliter. Dat vertegenwoordigde een interne groei met 5 procent. In tegenstelling tot een aantal andere InBev-merken, ging de omzet van Stella Artois achteruit.


Het biervolume dat InBev tijdens het tweede kwartaal omzette, kende een interne groei van 4,6 procent tot 59,3 miljoen hectoliter, het niet-biervolume groeide intern met 8 procent tot 8,9 miljoen hectoliter. De totale omzet bedroeg 3,72 miljard euro. Dat is een stijging met 7,6 procent. In Azië bedroeg de interne volumegroei 3,5 procent, in Latijns-Amerika Noord 3,5 procent en in Latijns-Amerika 10,1 procent.


De sterkste groei werd genoteerd in Centraal- en Oost Europa, waar een toename van 15 procent werd gerealiseerd. Noord-Amerika ging met 2,6 procent achteruit, terwijl het volume in West-Europa met 4 procent afnam. De merken Brahma en Becks kenden een stijging van respectievelijk 0,5 procent en 13,6 procent. Leffe steeg met 9 procent. Stella Artois liet echter een achteruitgang van 1,7 procent noteren.

Thursday, August 30, 2007

Prijs garnalen op recordhoogte

De prijs van garnalen is tot recordhoogte gestegen door een tekort aan de schaaldieren. Normaal gaat een kilo garnalen voor 2,5 tot 3 euro over de toonbank. De veilingen slaan de garnalen nu echter voor 4 tot 5 euro per kilo aan. "Dit is echt een prijs die bij grote schaarste past,” benadrukt directeur Willem Smit van Heiploeg, de grootste garnalenleverancier van Europa.


De koelhuizen waar garnalen liggen opgeslagen, zijn nagenoeg leeg en door onder meer het matige weer tijdens de zomer is de aanvoer van garnalen op veilingen laag. Vorig jaar probeerden Nederlandse, Duitse en Deense garnalenvissers onderling vangstbeperkingen af te spreken, om de toen lage prijs omhoog te krijgen. De koelhuizen waren vorig jaar tot de nok toe gevuld.


Johan van Nieuwenhuijzen van de Nederlandse Organisatie van Visafslagen (NOVA) is blij met de hoge prijs. "Dat is broodnodig gezien de bedrijfsresultaten van de laatste jaren en de investeringen van de vissers,” merkt hij op. Op de Noordzee vissen ongeveer 350 kotters uit Nederland, Duitsland en Denemarken op garnalen. Het grootste deel van de garnalen wordt verkocht aan België, waar de schaaldieren in cocktails worden verwerkt.

Wednesday, August 29, 2007

Rurant start met Kempenkorf

De provincie Antwerpen heeft samen met negen partners de vereniging Rurant opgericht, een publiek-private samenwerking die de plattelandsontwikkeling in de provincie moet ondersteunen. Het eerste project van Rurant is de Kempenkorf, een geschenkmand vol hoeve- en streekproducten uit de Antwerpse Kempen. Die zal enkele keren per jaar te koop worden aangeboden.


Met hun samenwerking willen de tien partners volgens Rurant-voorzitter Ludo Helsen, gedeputeerde voor landbouw en platteland, in de eerste plaats zorgen voor het behoud en het versterken van een vitaal en leefbaar platteland, met de landbouw als draaischijf. Zo moeten landbouwers gestimuleerd worden om hun activiteiten te verbreden en te verdiepen, bijvoorbeeld door het verkopen van hoeveproducten of door het aanbieden van hoevetoerisme.


Een tweede doelstelling van Rurant is om de brede bevolking in contact te brengen met het platteland en met duurzame land- en tuinbouw. Tot slot wil de vereniging ook een kenniscentrum en aanspreekpunt zijn voor de rurale ontwikkeling in de provincie. Rurant is niet alleen van plan om met nieuwe initiatieven op de proppen te komen, maar zal ook tal van bestaande initiatieven ondersteunen.


De Kempenkorf bevat allerhande hoeve- en streekproducten uit de Antwerpse Kempen, zoals geitenkaas, het Geels streekbier Zeunt, chocopasta, Balense kruierkoekjes en hoeveboter. De Kempenkorf is maar enkele keren per jaar beschikbaar en moet besteld worden in een deelnemende hoevewinkel of VVV-kantoor of via de website kempenkorf.be. Met de Kempenkorf wil Rurant voor een omzetsverhoging bij de landbouwers zorgen en het publiek de weg leren vinden naar de hoevewinkels.


De tien organisaties die de handen in elkaar slaan, zijn de provincie Antwerpen, Centrale Landelijke Gilde, Provinciale Landbouwkamer, Vlaamse Landmaatschappij, Katholiek Onderwijs Geel-Kasterlee vzw, Toerisme Provincie Antwerpen, Katholieke Hogeschool Kempen, Kempens Landschap vzw, Plattelandsklassen vzw en de Intercommunicale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen.

Tuesday, August 28, 2007

Frank Fol geeft gezond kookboek uit

Begin september verschijnt het kookboek ‘Snoep-Goed’ voor kinderen en tieners van Frank Fol. Daarin brengt hij verrassende recepten op basis van vooral groenten, fruit en kruiden. Verder is zijn gezonde snack 'SmaakBom' vanaf dit najaar te koop op grote schaal. Ook blijft hij ijveren voor schoolmaaltijden met méér groenten en fruit, eventueel gefinancierd door de overheid.


De SmaakBom wordt in grote volumes geproduceerd door het bedrijf Univeg in Sint-Katelijne-Waver en zal voor één euro te koop zijn in onder meer Delhaize, in de vestigingen van Ikea en in Plopsaland. De SmaakBom is een potje met 75 gram half gegaarde groentesnippers of rauwe fruitsnippers zonder vetstoffen, suiker of additieven en met 25 gram Legumaise. Dat laatste is het alternatief voor mayonaise dat Frank Fol creëerde op basis verse groenten en koolzaadolie.


Frank Fol zegt dat men moet ophouden te zeuren dat kinderen te veel fast food en ongezonde tussendoortjes eten. Volgens hem moet er vooral voor gezorgd worden dat er overal voldoende lekkere alternatieven te vinden zijn, zoals in automaten en op plaatsen waar jongeren komen, dus ook in pretparken en bioscopen. In een bioskoop is volgens hem nauwelijks een gezonde knabbel te vinden.


Onlangs hield Fol nog een pleidooi om de prijzen van schoolmaaltijden te verhogen. In dat geval kunnen de cateraars volgens hem meer verse groenten en fruit gaan gebruiken. Die prijsverhoging hoeft voor hem niet noodzakelijk door de ouders betaald te worden. De federale en regionale overheid zouden volgens Fol samen de subsidies voor schoolmaaltijden kunnen verhogen onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat het aandeel verse groenten en fruit stijgt.

Monday, August 27, 2007

Vandemoortele neemt Gourmand Polen over

De Belgische voedingsproducent Vandemoortele neemt de Poolse diepvriesbakkerijbusiness Gourmand Polen over van de Groep Dossche. De overname moet Vandemoortele naar eigen zeggen een versnelde toegang bezorgen tot de Poolse markt. Na Tsjechië wordt Polen immers het tweede land in Centraal-Europa waar de Belgische voedingsproducent een stevige marktpositie wil opbouwen in diepvriesproducten.


Gourmand Polen realiseert een omzet van 3 miljoen euro met de productie en verkoop van diepvriesbakkerijproducten, waaronder brood, bladerdeeg, viennoiserie en snacks. De Vandemoortele Groep telt 19 productie-eenheden en 19 commerciële vestigingen in twaalf Europese landen. Groep Dossche, een agrovoedingsgroep in handen van de Belgische familie Dossche, is eveneens actief in twaalf landen.


Eerder maakte Vandemoortele bekend dit jaar meer dan 70 miljoen euro te investeren in de uitbreiding van zijn capaciteit en een verbetering van de efficiëntie. De investeringen werden gespreid over de drie hoofddivisies van het bedrijf. De afdeling sojaproducten, bekend van het merk Alpro, pompte 25 miljoen euro in zijn vestigingen in Wevelgem en het Nederlandse Landgraaf. De afdeling margarines en vetten geeft 15 miljoen uit aan uitbreiding in de fabrieken in Izegem en Barcelona.

Sunday, August 26, 2007

Restaurantbezoek wordt duurder

Prijsstijgingen op de menukaart zijn in veel restaurants onvermijdbaar, nadat de voorbije weken in België werd aangekondigd dat brood, zuivel, varkensvlees, kip, graan en pasta duurder worden. Dat meldt Yvan Roque, voorzitter van de Federatie Horeca Brussel. De horeca heeft er volgens hem alles aan gedaan om prijsstijgingen op de menukaarten tegen te gaan, maar zou die niet langer kunnen vermijden.


Eerder liet Ivo Mechels van Test-Aankoop verstaan dat de agrarische sector niet meteen moet vrezen voor een negatief imago als gevolg van de prijsstijgingen. Mensen hebben er volgens hem begrip voor dat onder meer door slechtere oogsten de prijzen stijgen. “We hebben allemaal aan den lijve ondervonden wat een rotzomer we meemaken, dus schrikken we er niet zo van als uitgelegd wordt dat prijzen gaan stijgen,” aldus Mechels.


Ivo Mechels zegt wel dat dit verhaal op een open, eerlijke en correcte manier verteld moet worden. Een meevaller is dat de koopkracht van de Belgische gezinnen dit jaar ondanks de stijgende voedselprijzen met 1,5 tot 2 procent zou toenemen. Dat voorspelt althans het Federaal Planbureau. Volgens de overheidsdenktank moeten de recente stijgingen van sommige voedingsprijzen dus niet gedramatiseerd worden.

Saturday, August 25, 2007

Nederlandse overname voor Belgabroed

De broeierij Belgabroed uit Merksplas neemt zijn Nederlandse concurrent Van Hulst uit Veldhoven over. De nieuwe partners wijzen erop dat in de hele productiekolom van braadkippen een schaalvergroting plaats vindt. Het samengaan moet de klanten op een goede manier en tegen een concurrerende kostprijs van eendagskuikens kunnen voorzien. Directeur Ruud van Hulst blijft nog een jaar in dienst van Belgabroed om de overname te begeleiden.


Belgabroed heeft ruim vijftig klanten in Nederland en zet daar momenteel al 400.000 eendagskuikens per week af. Door de overname van Van Hulst kan Belgabroed ook aan risicospreiding doen. Bij een grenssluiting als gevolg van een uitbraak van een besmettelijke dierziekte, kunnen de Nederlandse klanten van Belgabroed voortaan vanuit Veldhoven bevoorraad worden.


Belgabroed en Van Hulst hebben samen een broedcapaciteit van 2,5 miljoen eendagskuikens per week. Ruud van Hulst van de gelijknamige broederij vindt zijn bedrijf echter te klein voor een goede toekomst. In de hele pluimveevleeskolom heeft volgens hem een schaalvergroting plaats. Daarom moet Van Hulst naar eigen zeggen samengaan met een andere partij om de klanten op een goede manier tegen een concurrerende kostprijs van eendagskuikens te kunnen voorzien.

Friday, August 24, 2007

Pinguin werkt aan kapitaalverhoging

Diepvriesgroentenproducent Pinguin overweegt een kapitaalverhoging van 65 miljoen euro. Dat werd bekend gemaakt tijdens de voorstelling van de jaarcijfers. Als de buitengewone algemene vergadering de kapitaalverhoging goedkeurt, zal die operatie halverwege oktober van start gaan. De kapitaalverhoging moet dienen om de overname van aardappelverwerker Lutosa te financieren.


Bij de operatie wordt 45 miljoen euro via een publieke kapitaalverhoging aangeboden aan alle bestaande aandeelhouders, terwijl 20 miljoen euro wordt gereserveerd voor de aandeelhouders van Lutosa. Pinguin heeft het voorbije boekjaar een nettowinst geboekt van 6,9 miljoen euro. De omzet kende een lichte daling tot 147,2 miljoen euro. De winstcijfers zijn een opsteker voor Pinguin na een reeks donkere jaren met nettoverliezen van 7,2 miljoen euro in 2003 en ruim 12,1 miljoen euro in 2005.


De omzet daalde licht als gevolg van lagere volumes in Groot-Brittannië, maar dat zou dit jaar al hersteld worden. Eenmalige opbrengsten hadden een positief effect van 4 miljoen euro. De belangrijkste daarvan zijn de verkoop van de site in Ieper en het opnemen van de activa van het overgenomen Engelse Padley in de boeken. Het bedrijf verwacht wel dat de slechte weersomstandigheden en tegenvallende oogsten in Europa opnieuw tot een algemene schaarste van groenten zal leiden, met hogere kosten tot gevolg.

Thursday, August 23, 2007

Campina naar rechter tegen melkveehouders

Het zuivelbedrijf Campina probeert met een kort geding voor de rechtbank in Gent het massale vertrek van melkveehouders tegen te houden. De melkveehouders willen overstappen naar een andere afnemer, die meer wil betalen dan Campina. Ze zijn van oordeel dat de regels van de vrije handel moeten gerespecteerd worden en dat ze moeten kunnen verkopen aan diegene die het meest biedt.


Het Algemeen Boerensyndicaat stelt dat de melkveehouders jarenlang zonder enige winstmarge hebben moeten werken. Door de globalisering is er nu voor het eerst sinds lang een melktekort. Daar willen de melkveehouders de vruchten van plukken en hun producten verkopen aan de meest biedende. Volgens de boerenbond liep zelfs een van de basisprincipes van de landbouw gevaar.


Als de boer niet meer kan leveren aan diegene die het hoogste biedt, dan zou dat een regelrechte ramp zijn. De advocaten van Campina zeggen echter dat er al jaren een mondelinge overeenkomst bestaat en dat dus de regels van een contractverbreking moeten gevolgd worden. Campina eist een opzegtermijn tussen drie en zes maanden. Voor elke dag zonder levering wordt een schadevergoeding van 2.500 euro gevraagd.

Wednesday, August 22, 2007

Pinguin realiseert opnieuw Britse overname

Het West-Vlaamse voedingsconcern Pinguin neemt de diepvriesgroenten-activiteit over van het Britse Christian Salvesen PLC, een afdeling van Christian Salvesen Foods. Met de overname is een bedrag gemoeid van ongeveer 25,2 miljoen euro. De overname zou tegen midden volgende maand afgerond moeten worden, maar moet nog wel door de Britse autoriteiten worden goedgekeurd.


De overname betreft de groenteverwerking, verpakking en opslag in een aantal vestigingen in het graafschap Lincolnshire. Christian Salvesen blijft eigenaar van de grond en de gebouwen, die echter voor zes jaar rentevrij aan Pinguin worden geleased. Pinguin heeft wel een optie verworven om de site in Bourne binnen de twee jaar over te nemen voor een bedrag van 4 miljoen pond.


Christian Salvesen behoudt zijn vestigingen in Grimsby, Hull en Lowestoft, waar contractverwerking- en opslagdiensten worden aangeboden. De overname is de derde acquisitie die Pinguin in Groot-Brittannië afsluit. Met deze derde overname heeft Pinguin naar eigen zeggen de vereiste kritische massa bereikt om efficiënt te kunnen werken en de investeringen in de modernisering van de Britse productie rendabel te maken.

Tuesday, August 21, 2007

Co.Br.Ha. wint geschil tegen overheid

Co.Br.Ha, de vennootschap boven de brouwerij Haacht, heeft een rechtszaak tegen de Belgische overheid gewonnen. Daardoor zal de vennootschap zijn resultaten in de tweede helft van dit jaar met 900.000 euro zien verhogen. De overheid had Co.Br.Ha in 1988 een aanvullende aanslag van 1,5 miljoen euro doen betalen. De brouwerijgroep raamt dat de volledige terugbetaling 1,76 miljoen euro zal bedragen.


Volgens de Bijzondere Belastinginspectie mocht Co.Br.Ha immers een reeks afwaarderingen op participaties niet aftrekken van zijn belastingen. De biergroep tekende echter bezwaar aan. Dat bezwaarschrift werd in 1993 afgewezen, maar Co.Br.Ha ging in beroep. Eerder dit jaar besliste het hof van beroep dat de bijkomende fiscale aanslag grotendeels onterecht was. De overheid kon tegen die beslissing nog in cassatie gaan.


Co.Br.Ha heeft nu echter gemeld dat de overheid geen gebruik zal maken van die cassatiemogelijkheid gaat tegen het oordeel van het hof van beroep en dat het de onterecht betaalde belastingen terug zal krijgen. De Belgische staat moet Co.Br.Ha ongeveer 1,3 miljoen euro aan vennootschapsbelasting terugstorten, aangevuld met intresten. De brouwerijgroep schat de volledige terugbetaling op 1,76 miljoen euro, wat de nettowinst in het tweede semester van dit jaar met 900.000 euro zou opkrikken.

Monday, August 20, 2007

Groente vermindert kans op hervallen colonkanker

Patiënten die in het verleden behandeld zijn voor kanker van de dikke darm en nog vaak vlees, vezels en vetrijke voeding eten, hebben drie keer meer risico om te hervallen dan ex-patiënten die veel groenten, fruit en vis nuttigen. Dat blijkt uit een studie van het Dana-Farber kankerinstituut uit Bosten. De echte oorzaken van zogeheten colonkanker zijn nog niet goed gekend. In 75 procent van de gevallen kan men geen risicofactor vinden.


Uit eerdere studies is gebleken dat de voeding en andere factoren eigen aan de levensstijl een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van kanker, maar bij kanker van de dikke darm is dat minder uitgesproken. Onderzoeksleider Jeffrey Meyerhardt van het kankerinstituut Dana-Farber en zijn collega's voerden een klinische studie uit bij een groep patiënten met colonkanker, waarbij de tumor al tot het lymfatisch systeem is doorgedrongen.


Deze patiënten hadden al chirurgische ingrepen achter de rug en volgden chemotherapie op het moment dat de onderzoekers hen vroegen een vragenlijst in te vullen over hun voedingsgewoonten. Na zes maanden, eens hun chemobehandeling achter de rug was, kregen ze dezelfde vragenlijst voorgeschoteld. Uit de antwoorden bleek dat bij de respondenten die veel groenten, fruit en vis eten minder mensen waren hervallen dan bij zij die veel vlees, vezels en vetrijke voeding nuttigden.

Sunday, August 19, 2007

Champgagnetekort op komst

Binnenkort is er niet genoeg champagne meer om aan de stijgende wereldvraag te voldoen. Dat beweert Frédéric Cumenal, voorzitter van het grote champagnehuis Moët et Chandon. Nochtans liggen er volgens experts bij de kleine wijnboeren uit de streek nog grote reserves. Het zou om een totale voorraad van 100 miljoen flessen. De grote champagnebedrijven zouden de percelen van die kleine spelers graag opkopen, maar die gaan daar niet op in.


De champagnestreek is een vrij klein wijngebied. De geografische afbakening gebeurde tachtig jaar geleden. In totaal gaat het om 320 gemeenten, goed voor een kleine 35.000 hectare wijngaarden. Daarin zijn een 280-tal grote, bekende champagnehuizen actief met eigen wijngaarden, maar die vooral druiven opkopen bij kleine boeren. Daarnaast zijn er echter duizenden kleine familiale bedrijfjes te vinden.


De grote champagnehuizen willen eenvoudigweg meer druiven om meer flessen te kunnen vullen. Die willen ze op alle continenten voor veel geld aan de man brengen. De groten willen dus meer druiven of percelen opkopen. De kleinere spelers willen hun percelen echter absoluut niet opgeven. Naarmate hun pensioen nadert, houden ze bovendien steeds meer productie achter de hand als appeltje voor de dorst.


De Franse landbouwerspensioenen zijn immers bijzonder laag. Daarom gooien ze nooit hun volledige oogst op de markt. Ze verkopen die als extra inkomen bij hun pensioen. Het Syndicat général des Vignerons keurde onlangs zelfs een nieuw reglement goed dat de kleine wijnboeren moet toelaten om in goede jaren meer oogst in reserve te houden. Het totale volume vormt slechts een derde van het totale aantal flessen dat in één jaar wereldwijd over de toonbank gaat.


Om aan de groeiende wereldvraag te beantwoorden, moeten de champagne-regels versoepeld worden of moet het champagnegebied uitgebreid worden. Maar dat is voorlopig taboe.

Saturday, August 18, 2007

Groupe Flo streeft naar 10 procent groei

De Franse restaurantuitbater Groupe Flo, een gemeenschappelijke dochter van de Belgische investeringsmaatschappijen Ackermans & van Haaren en de Nationale Portefeuille Maatschappij, verwacht zijn omzet dit jaar met meer dan 10 procent te kunnen opdrijven. Die omzetgroei zal vooral gestimuleerd worden door de overname van de brasseries Maître Kanter en het restaurant ‘Aux Armes de Bruxelles’.


In de eerste zes maanden van het jaar boekte Groupe Flo een omzet van 183 miljoen euro. Dat is een stijging met 9,7 procent. Bij de brasserie-activteiten werd de positieve impact van het mooie weer in april gedeeltelijk tenietgedaan door de minder voordelige kalendereffecten tijdens de maand mei. Op vergelijkbare basis - zonder uitzonderlijke invloeden – groeide de omzet tijdens de eerste jaarhelft met 2,2 procent.


Sinds 1921, toen Calixte Veulemans in de Beenhouwersstraat een taverne overnam, hebben drie generaties van zijn familie ‘Aux Armes de Bruxelles’ uitgebouwd tot één van de beroemdste brasserieën van Brussel. Maar begin dit jaar liep de Veulemans-dynastie ten einde. De vier kinderen van Calixte en Anne-Marie Veulemans besloten in te gaan op een overnamebod van de Groupe Flo.

Friday, August 17, 2007

Buitenlandse interesse voor Impextraco

Enkele grote multinationals uit de sector van de veevoederadditieven hebben hun interesse geuit voor Impextraco, het bedrijf van de broers Marc en Yves Vanden Avenne. Impextraco zegt alle opties te bestuderen, inclusief joint-ventures. De groep is gespecialiseerd in de productie en de distributie van micro-ingrediënten zoals vitamines, mineralen en aminozuren en zijn thuisbasis in Heist-op-den-Berg.


De broers Vanden Avenne kochten het bedrijf in 1987, toen het nog een distributeur was van micro-ingrediënten voor de veevoedersector en zogenaamde premixers. Impextraco biedt nu echter een volledig gamma additieven voor de sector, waarvan het een stuk zelf produceert. Essentieel is dat het volledige pakket onder eigen merknamen wordt vervaardigd en dat de producten geregistreerd zijn.


De productie van micro-ingrediënten wordt gedomineerd door multinationals zoals DSM, BASF en Adisseo. Verschillende andere grote producenten hebben maar een gedeeltelijk aanbod en kunnen door de hoge mate van consolidatie in de sector niet zomaar hun productenaanbod verruimen. Impextraco, een onafhankelijke speler die verkoopt in zeventig landen, wekt interesse vanuit dergelijke groepen op.


Het Braziliaanse zusterbedrijf van Impextraco, dat naast veevoederadditieven ook andere grondstoffen voor de agrosector in Brazilië verkoopt en goed is voor circa 25 miljoen euro omzet, blijft buiten het onderzoek.

Thursday, August 16, 2007

Consument moet vruchtenzaden bijhouden

De consument moet de zaadjes uit zijn meloenen, watermeloenen, papaja's en avocado’s halen en drogen. Dat zegt de Gentse professor Willem Van Cotthem. Hij vraagt dat de verbruikers de gedroogde zaadjes naar hem opsturen. Hij wil de zaden eigenhandig naar vluchtelingenkampen in Algerije brengen. Daar zijn dergelijke zaadjes voor veel mensen immers onbetaalbaar.


Professor Van Cotthem werkt op dit ogenblik aan een project van Unicef waarbij in de vluchtelingenkampen van de Sahrawis in de Sahara in Zuidwest-Algerije familietuintjes worden opgezet. Tijdens de winter kweken de mensen daar groenten, maar tijdens de hete zomers is groenten kweken uitgesloten en moeten ze fruit kunnen laten groeien. Er zijn immers vruchtensoorten die perfect gedijen in Zuidwest-Algerije.


Volgens Van Cotthem zal 75 tot 90 procent van de gerecupereerde zaden ook daadwerkelijk kiemen. Willem Van Cotthem was de voorbije jaren zeven keer in Zuidwest-Algerije. Vanaf zijn volgende bezoek wil hij voor de families in de vluchtelingenkampen zaden meebrengen. Voor die mensen zijn die zaden onbetaalbaar. Het hele project is volgens Van Cotthem gewoon een kwestie van solidariteit.

Wednesday, August 15, 2007

Miko ziet grote groei in kunststofverpakkingen

De koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist Miko behaalde over de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van 53,61 miljoen euro. Dit is een stijging met ruim 15 procent in vergelijking met het jaar voordien. Ongeveer 74 procent van de omzet is gerealiseerd in het buitenland. Vooral de omzet van de kunststofverpakkingen kende een sterke groei.


De koffieserviceactiviteiten namen 52 procent van de groepsomzet voor hun rekening, de overige 48 procent was voor rekening van de kunststofafdeling. De omzet van de koffieserviceafdeling nam toe met 9 procent ten opzichte van het eerste semester van vorig jaar. Deze stijging is naar eigen zeggen enerzijds te danken aan interne groei, maar anderzijds ook aan de vorig jaar gerealiseerde overnames van het Duitse Leo Coffee en het Britse Collingwoods Coffee & Tea.


De omzet van kunststofverpakkingen kende volgens Miko een spectaculaire stijging met 21 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van vorig jaar. “De aanzienlijke groeicijfers van zowel de Belgische als de Poolse vestiging zijn het resultaat van de investeringen voor nieuwe projecten die vorig jaar werden gedaan en die nu op kruisnelheid komen,” aldus het Turnhoutse bedrijf.

Tuesday, August 14, 2007

Vroegste perenpluk uit geschiedenis

De perenpluk is nog nooit zo vroeg begonnen als dit jaar. Het is nooit eerder gebeurd dat inlandse peren voor 15 augustus op de markt kwamen. Het dertig jaar oude Vlaams Centrum voor Bewaring van Tuinbouwproducten (VCBT) zegt een dergelijk vroege oogst nog nooit meegemaakt te hebben. Met uitzondering van de bloei waren de weersomstandigheden volgens het VCBT nooit beter voor het hardfruit.


De temperatuur lag de voorbije maanden rond de twintig graden en het regende regelmatig. Bij de Veiling Haspengouw wordt opgemerkt dat er veel peren zijn en ze bovendien ook veel dikker zijn dan vorig jaar. Door de vroege oogst hebben de fruittelers vroeger plukkers nodig. De oogst zal volgens Veiling Haspengouw dit jaar kort zijn. Voor 1 september moet zo'n kleine 300 miljoen kilo peren geplukt en in koelkasten gestockeerd worden.


Niet alle telers zijn daar volgens Veiling Haspengouw op voorbereid. Met de primeurverkoop van volgende week hopen de telers alvast een hoge prijs te halen. De vooruitzichten worden bijzonder gunstig genoemd. België is de grootste leverancier van conférenceperen. Alleen Nederland is een concurrent. De sector verwacht de drie grote afzetmarkten Rusland, Engeland en Duitsland dit jaar vlot te kunnen bevoorraden.

Monday, August 13, 2007

Zeebrugse haai wordt niet geveild

De haai die het Zeebrugse vissersvaartuig Soetkin heeft gevangen in de Keltische Zee tussen Ierland en Engeland, wordt vernietigd. Dat zegt Eddy Landuyt van de Zeebrugse Visveiling. De veiling kreeg te horen dat het dier beschermd is en niet mag worden verkocht. Er zijn stalen genomen voor wetenschappelijk onderzoek. De rest van de zes meter lange en meer dan twee ton zware vis wordt verwerkt tot vismeel.


De Soetkin vist sinds enkele weken met planken in plaats van met het gekende boomkorsysteem. Bij de nieuwe vistechniek, die minder brandstofintensief is, wordt een net achter het vaartuig gesleept. Dat net kan tot 120 meter open staan en de haai moet daarin gezwommen zijn. Aan boord spartelde het dier tegen. De doodstrijd duurde volgens schipper Kurt Standaert tussen vier en vijf uur.


"De Vlaamse landbouwadministratie heeft ons ervan op de hoogte gebracht dat de haai niet geveild mocht worden,” aldus Eddy Landuyt. "De administratie doet regelmatig controles. De haai is een beschermde diersoort. In principe mag hij niet worden gevist. Maar selectieve visserij bestaat niet. De vis is per ongeluk in de netten beland. Na het nemen van de nodige stalen, zal de haai worden vernietigd.”


Volgens de dierenrechtenvereniging Shark Alliance is de haai een Cetorhinus Maximus. Die soort is met uitsterven bedreigd en daarom Europees beschermd. Het gaat om de tweede grootste vissoort in de Europese zeeën. Hij kan tot 12 meter lang worden. In Azië is er een grote vraag naar de reuzenhaai, waar tot 10.000 euro voor wordt gevraagd. Volgens Shark Alliance mag de vis niet worden gevist. Hij moest dus weer overboord gegooid zijn.

Sunday, August 12, 2007

Fountain voert overnamegesprekken

Het Belgische drankenbedrijf Fountain staat in de belangstelling van een aantal partijen die geïnteresseerd zijn in een instap. Dat heeft de top van Fountain, dat gespecialiseerd is in koffiesystemen, warme en koude dranken en drankenservice aan de KMO-sector, bevestigd. De interesse zou zowel van binnenlandse als buitenlandse partijen komen. Het bedrijf verwacht voor het einde van het jaar meer nieuws over het dossier.


Fountain kon niet meedelen of de gesprekken zullen uitmonden in een daadwerkelijke overname, al geeft Pierre Vermaut, voorzitter van de raad van bestuur, toe dat de kans groot is dat er inderdaad een dergelijk scenario uit de bus zal komen. Zodra een partij een belang van meer dan 30 procent opbouwt in een Belgisch bedrijf, is ze wettelijk verplicht om een publiek overnamebod te lanceren op alle aandelen. Vermaut zegt niet in te zien waarom iemand geïnteresseerd zou zijn in een belang van 25 procent.


Fountain is genoteerd op de Brusselse beus en was het voorbije boekjaar goed voor een omzet van 33,7 miljoen euro. Het bedrijf is in handen van het Britse fonds SG Capital Europe Fund I (31 procent), het Franse Cognetas (11,1 procent) en het Belgische Quaeroq, een investeringsfonds van de West-Vlaamse bouwgroep Matexi (12,4 procent). Volgens Vermaut staan de drie grote aandeelhouders ook open voor een verkoop.

Saturday, August 11, 2007

Sterke groei voor supergezonde voeding

De omzet van de markt van de supergezonde voeding zou tegen 2011 nagenoeg kunnen verdubbelen, vooral dankzij het succes van sojaproducten en exotische vruchten. Dat blijkt uit een Amerikaans-Europese enquête van het onderzoeksbureau Datamonitor. Meer dan de helft van de ondervraagden voert daarbij aan het voorbije jaar al actief bezig geweest te zijn met het streven naar gezondere voedinggewoontes.


“De groei is vooral te danken aan de consument die steeds meer op zoek gaat naar producten die goed zijn voor zijn gezondheid,” aldus Datamonitor. “De consument wil steeds meer voedingrijke, verse, organische en functionele voeding en keert daarbij ook steeds meer zijn rug naar producten met veel vetten, suikers en zouten. Dat leidt tot een grotere populariteit van producten zoals de açaibes, gojibes en de granaatappels.”


“De granaatappel vormt volgens de onderzoekers op dit ogenblik één van de meest trendy superfood-ingrediënten,” aldus het magazine Food Navigator. “Op enkele jaren tijd is er een groei met 500 procent gekomen van het aantal producten dat granaatappels als bestanddeel gebruikt.” Maar het nadeeel is dat deze ingrediënten van exotische oorsprong zijn en hun aanvoer dus een zware impact heeft op het leefmilieu.


De verkoop van sojaproducten is tussen 2001 en 2006 verdrievoudigd. In de Verenigde Staten werd een verdubbeling opgetekend. In de Verenigde Staten realiseerde de verkoop van groene thee vorig jaar een bedrag van 116 miljoen euro, tegenover 18 miljoen euro in 2001. In Europa was de groei veel minder sterk.

Friday, August 10, 2007

Duurder biersegment helpt Alken-Maes

Brouwerij Alken-Maes zag de Belgische verkoop tijdens de eerste jaarhelft licht dalen. Toch kon de groep zijn marktaandeel behouden, want ook de totale Belgische markt daalde met 0,8 procent. De omzet van Alken-Maes kende een stijging met 2,1 procent, dankzij de focus op de duurdere bieren. Scottish & Newcastle, de Britse moedergroep van Alken-Maes, zag zijn nettowinst met 3,1 procent dalen tot 124 miljoen pond.


De matige prestaties van Scottish & Newcastle hebben naar eigen zeggen te maken met het bijzonder slechte weer in Groot-Brittannië. De groepsomzet over de eerste jaarhelft steeg met 7,8 procent tot 2,11 miljard pond. Dat is vooral te wijten aan de goede prestaties van het Russische BBH, een joint-venture met het Deense Carslberg. Scottish & Newcastle maakte bekend dat door de matige prestaties de doelstellingen voor dit jaar wellicht niet gehaald zullen worden.


Alken-Maes investeert in zijn vestiging in Alken de volgende jaren 2 miljoen euro in ecologische oplossingen. Die moeten de impact van het productieproces op het milieu drastisch beperken en op termijn resulteren in een lagere productie van afval, water en elektriciteit. Er komt onder meer een nieuwe waterzuiveringsinstallatie, die het restafval met 70 procent moet verminderen en biogas zal leveren als alternatieve energiebron.


De installatie zal eind volgend jaar in gebruik genomen kunnen worden. Meteen kan ook de totale capaciteit van de brouwerij gevoelig opgedreven worden. Daarnaast zullen vijftig medewerkers op vrijwillige basis meewerken aan resultaatsgerichte projecten die gericht zijn op oplossingen om op een rationele manier energie, afvalbeheer en waterverbruik te verminderen.

Thursday, August 09, 2007

Dieetvoeding is gevaar voor obesitas

Dieetvoeding kan het risico op overgewicht bij kinderen aanwakkeren. Kinderen die vaak dieetvoeding eten, lopen het risico om ongemerkt en langzaam toch dikker te worden omdat ze meer gaan eten. Dat stellen onderzoekers van de universiteit van Alberta. Volgens hen is het beter dan ook beter om kinderen gezonde voeding aan te bieden met voldoende calorieën in plaats van caloriearme snacks of maaltijden.


De Canadese wetenschappers stellen dat hun onderzoek ook een verklaring kan geven voor de link tussen dieetdranken en obesitas. Uit tests die de wetenschappers deden met jonge ratten is gebleken dat de dieren extra gaan eten, wanneer ze alleen caloriearme voeding krijgen. Bij oudere ratten is dat niet het geval. De onderzoekers menen dat de dieren met name op hun smaak vertrouwen om de energiewaarde van hun voeding te bepalen.


De jongere ratten linkten de smaken die met calorierijke voeding worden geassocieerd echter met de caloriearme alternatieven die ze voorgeschoteld kregen en gingen daardoor onbewust meer eten om toch aan een bepaald aantal calorieën te komen. De onderzoekers stellen dat ook jonge kinderen op die manier verkeerde associaties zouden kunnen maken en een verkeerde eetgewoonte zouden kunnen aankweken.

Wednesday, August 08, 2007

Nederland berispt Lotus Bakeries

De Nederlandse koekjesfabrikant Koninklijke Peijnenburg, dat in juni vorig jaar werd overgenomen door het Belgische Lotus Bakeries, is door de Nederlandse Reclame Code Commissie berispt omdat het voor zijn ontbijtkoek-merk Koffieleutjes een misleidende verpakking had gebruikt. Dat is het gevolg van een klacht van koekjesproducent Koninklijke Verkade, nadat beide partijen niet tot een vergelijk waren gekomen.


Het is de eerste keer dat de Nederlandse Reclame Code Commissie de regels van deze nieuwe claimsverordening, die begin vorige maand van kracht ging, heeft toegepast. Deze verordening heeft tot doel om consumentenbescherming in alle landen van de Europese Unie op het zelfde niveau te waarborgen. De claim van Koffieleutjes is volgens de commissie in strijd met de Europese voorwaarden.


Opgemerkt wordt dat Peijnenburg niet mag claimen dat de koekjes veertig procent minder vet bevatten en een bron van vezels zijn. Het is immers onduidelijk in vergelijking met welke koekjes de Koffieleutjes veertig procent minder vet zouden zijn. Ook zouden de Koffieleutjes niet kunnen aantonen een bron van vezels te zijn, omdat een product dan per honderd gram minimaal drie gram vezels moet bevatten.

Tuesday, August 07, 2007

Palm trekt zich terug uit Polen

Palm Breweries verkoopt zijn Poolse dochter Browar Belgia aan de Zuid-Afrikaanse brouwgroep SABMiller. Daarmee komt een einde aan de internationalisering die de brouwer uit Steenhuffel in de jaren negentig opstartte. Nochtans is het gemiddelde bierverbruik van de Poolse consument op tien jaar tijd meer dan verdubbeld tot 70 liter per jaar. De markt wordt er echter gedomineerd door SABMiller, Heineken en Carlsberg.


Browar Belgia komt op de vierde plaats. Bovendien vormen grote volumes aan pilsbieren en het loonwerk voor derden bij Browar Belgia voor Palm geen prioriteit. Palm-topman Jan Toye legt de nadruk op de speciaalbieren. De Poolse consument bleek echter weinig interesse hebben voor deze biersoorten. Door een gebrek aan volume draaide de grote Browar Belgia-brouwerij in Kielce met gigantische verliezen.


Palm plooit zich terug op de verkoop van Belgische streekbieren op zijn Belgische en Nederlandse thuismarkt. Export wordt overgelaten aan partners. De inkomsten uit de verkoop zullen gebruikt worden om de merken van Palm te versterken. SABMiller versterkt door de overname zijn leiderspositie op de Poolse biermarkt. De groep blijft het bier Palm verdelen op de Poolse markt.

Monday, August 06, 2007

Broccoli en bloemkool tegen prostaatkanker

De consumptie van groenten en fruit in het algemeen leidt niet echt tot een verminderd risico op prostaatkanker, maar broccoli en bloemkool bezitten daarentegen wel beschermende eigenschappen. Dat stellen onderzoekers van het Amerikaanse National Cancer Institute. Een wekelijkse portie broccoli zou de kans op agressieve prostaatkanker met 45 procent doen dalen. Voor bloemkool ligt dat percentage zelfs op 52 procent.


"Indien de gevonden link van causale aard blijkt te zijn, dan lijkt het voor de hand te liggen om als primordiale preventiemaatregel tegen prostaatkanker meer bloemkool, broccoli en misschien ook spinazie te eten,” aldus onderzoeksleidster Victoria Kirsch. Ook spinazie lijkt dus heilzame effecten te vertonen, al waren de bevindingen in de studie niet significant toen de onderzoekers speurden naar kankercellen die zich buiten de prostaat ontwikkeld hadden.


Volgens de Britse omroep BBC overlijdt in Groot-Britannië elk uur een man aan prostaatkanker. Ieder jaar wordt de ziekte vastgesteld bij 32.000 nieuwe patiënten. "Als het op voeding aankomt, bestaat er geen wondermiddel dat beschermt tegen kanker,” aldus de Britse kankerdeskundige Kat Arney. "Een gezond en evenwichtig dieet biedt de beste bescherming. Dat betekent minstens vijf porties groenten en fruit per dag.”

Sunday, August 05, 2007

Frieten bakken met tweede stoombeurt

Frieten of frituursnacks hoeven voortaan niet meer in ongezond frituurvet worden gebakken. Volgens de Nederlandse onderzoeksorganisatie TNO kan de tweede bakbeurt immers even lekker, maar met minder calorieën, in stoom gebeuren. De Belgische frituristen uiten alvast grote twijfels over de smaak van frieten die op die manier gebakken zijn. Volgens Bernard Lefèvre, voorzitter van sectororganisatie Navefri, kan alleen een smaakproef uitsluitsel brengen.


Bij het stoombakken wordt stoom tot rond 200 graden verhit. De stoom wordt in direct contact gebracht met het product en draagt daarbij - net als bij normaal frituren - warmte over, maar dan zonder gebruik van vet. Het gesloten systeem zorgt ervoor dat er geen vervelende geuren vrijkomen en voorkomt het risico op brandwonden. Een toestel om op die manier frietjes te bakken komt eind dit jaar op de markt.


De Belgische frituristen benadrukken dat deze stoomtechniek enkel kan gebruikt worden bij de tweede bakbeurt van de frietjes. Anders worden de frieten volgens Navefri-voorzitter Bernard Lefèvre immers gekookt. Navefri vraagt zich ook af wat het nut is van dergelijk bakproces. "Een portie friet uit een frituur bestaat uit 92 procent aardappel en 8 procent vet,” wordt er opgemerkt.”


In een frituur worden de frieten volgens Bernard Lefèvre immers op een zeer hoge temperatuur gebakken waardoor ze dichtschroeien en geen vet meer opzuigen. "Bovendien worden ze dan nog eens goed uitgeschud,” voert hij aan. “Op die manier bevatten de frituurfrietjes slechts 8 procent vet, dat is omzeggens al een light product. Door de tweede bakbeurt in stoom zal het uiteindelijke vetpercentage misschien 7 procent bedragen.”

Saturday, August 04, 2007

Dreiging door lage graanoogst

Na vier opeenvolgende jaren met een behoorlijk sterke productiegroei zal de graanproductie dit jaar in netto-importerende ontwikkelingslanden slechts met één procent toenemen. Dat blijkt uit cijfers van de Food and Agriculture Organisation. Dat percentage is lager dan de bevolkingsgroei. Indien men geen rekening houdt met India en China, zou de graanoogst in de ontwikkelingslanden zelfs lichtjes dalen.


Op dit ogenblik kampen in totaal 28 landen met voedseltekorten. Onder meer in Marokko draait de graanoogst dit jaar uit op een ware catastrofe. Geraamd wordt dat driekwart van de opbrengst er door de droogte verloren zal gaan. Ook de situatie in Zimbabwe, Namibië, Lesotho en Swasiland is zorgwekkend, terwijl Malawi, Angola, Mozambique, Madagascar en Zambia rekenen op bovengemiddelde opbrengsten.


In West-Afrika is het groeiseizoen laat op gang gekomen als gevolg van onregelmatige neerslag. Ook Somalië heeft met dat fenomeen te maken. Andere landen in Oost-Afrika zijn dan weer optimistisch gestemd over de graanoogst. Ook in het Verre Oosten worden redelijke opbrengsten verwacht. Humanitaire assistentie is daarentegen noodzakelijk in de Boliviaanse hooglanden, waar eerder dit jaar periodes van droogte en hevige neerslag voor grote verliezen gezorgd hebben.


In Nepal blijft de voedselzekerheid voor een aantal kwetsbare bevolkingsgroepen een probleem. Ook in Noord-Korea is het voedselaanbod precair, maar daar is eind juni een schip met 400.000 ton voedselhulp uit buurland Zuid-Korea gearriveerd. Tenslotte is er ook in Irak geen voedselzekerheid.

Friday, August 03, 2007

Amper 6 procent nooit in frituur

Op een gemiddelde dag eet 13 procent van de Belgen friet. Dat blijkt uit onderzoek van Vlaams Centrum voor de Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Het gaat in de eerste plaats om het thuis eten van zelfgebakken friet. De Belgische frituren krijgen dagelijks ongeveer 460.000 klanten over de vloer. De hamburgerrestaurants moeten het stellen met ingeveer 80.000 bezoekers.


Uit het VLAM-onderzoekt blijkt dat 54 procent van de Vlamingen minstens één keer per maand naar een frituur gaat, waarvan 15 procent wekelijks. Hiermee scoort de frituur aanzienlijk beter dan de hamburgerrestaurants, aangezien slechts 17 procent van de Vlamingen tot de maandelijkse klanten mag gerekend worden. Drie procent bezoekt wekelijks een fastfoodketen.


Amper 6 procent van de Vlamingen gaat nooit naar een frituur, terwijl 28 procent nooit een hamburgerrestaurant bezoekt. Volgens het onderzoek van VLAM heeft de Vlaming een speciale band met de frituur. "Het gaat daarbij vooral om emoties en sfeerbeleving,” aldus een VLAM-woordvoerder. “We moeten erover waken dat die sterke emotionaliteit behouden blijft en het onderscheid met een snackbar gegarandeerd blijft.”


Elementen die deze emotionaliteit mee ondersteunen, zijn onder meer de smaak en geur van de frietjes van de frituur, de inrichting, de verpakking, de traditie en nostalgie die eraan vasthangt, maar ook de samenstelling van het assortiment. Daarbij wordt er opgemerkt dat bij de samenstelling van het assortiment dat de frieten duidelijk op de eerste plaats moeten komen. Slechts 8 procent van de Vlamingen vindt dat in een frituur ook pasta thuishoort.

Thursday, August 02, 2007

Heineken verwacht meer winst

De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft zijn winstverwachting voor het hele jaar verdubbeld. Heineken heeft het daarbij over een organische winstgroei van twintig tot vijfentwintig procent, terwijl oorspronkelijk rekening werd gehouden met een groei van tien tot dertien procent. Als reden voert de Nederlandse brouwer de goede verkoop in markten als Rusland en Polen aan.


Volgens Heineken groeiden de Poolse en Russische merken nog sneller dan de twaalf procent vooruitgang in de hele regio Centraal- en Oost-Europa. Ook in Zuidoost-Azië en Afrika werden flinke verkoopstijgingen opgetekend in de eerste zes maanden. Het succes in die regio’s compenseert de moeilijkheden van Heineken in West-Europa en Noord-Amerika meer dan ruimschoots. Heineken is actief in 170 verschillende landen.


De Nederlandse biergroep is op de Belgische markt ook bekend als de eigenaar van Affligem. Heineken is echter niet de enige grote biergroep die volop investeert en uitbreidt in nieuwe bierlanden. Ook het Leuvense InBev (Stella Artois, Jupiler), Carlsberg (Carlsberg, Tuborg) en Scottish & Newcastle (Maes, Kronenbourg) halen steeds meer van hun omzet in opkomende markten.

Wednesday, August 01, 2007

FeBed wil eigen vatenbier lanceren

De Federatie van Belgische Drankhandelaars (FeBed) koestert plannen om volgend jaar zelf vaten bier op de markt brengen. De federatie wil met het eigen bier reageren op de hoge prijzen van merkvaten. Daarbij wordt vooral gewezen naar de brouwgroep InBev, dat op amper acht maanden tijd zijn prijzen gevoelig verhoogde. Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door de ledenvergadering van FeBed.


FeBed bracht zeven jaar geleden al een het eigen merk flessenpils Freedom op de markt. Het bier wordt gebrouwen door Alken-Maes. Volgend voorjaar zou daar ook een eigen merk vatenbier bij kunnen kommen. FeBed wil haar bier iets goedkoper op de markt brengen dan de grote merken. Drie brouwerijen zijn nog in de running om het contract voor de productie van het bier in de wacht te slepen. Het gaat om binnenlandse en buitenlandse spelers.


FeBed is ook verbolgen om de kortingen die InBev bij de verkoop van een bak bier in de supermarkten hanteert. Die ligt tot 30 procent volgens FeBed hoger dan de korting die de drankhandelaars te beurt valt. FeBed vindt deze situatie conccurrentievervalsend en overweegt daarom een klacht in te dienen bij de Raad voor de Mededinging. InBev zou ook toelaten dat haar eigen café’s zich gaan bevoorraden bij de supermarkt in plaats van bij de drankhandelaar.


InBev verhoogde begin juli de bierprijs voor flesjes en blikjes met gemiddeld 2,5 procent. Volgens InBev is dat het gevolg van de hogere kostprijs van de grondstoffen. Op 1 april was de prijs al een eerste keer verhoogd, toen de nieuwe wet op de verpakking in voege trad voor bier dat in bakken wordt verkocht. Ook de prijs van de niet-alcoholische bieren, de kriek- en de geuzebieren stijgt met 4 procent.


Anderzijds maakte InBev in het begin van de zomer ook bekend de prijs van de vaatjes pilsbier voor zijn thuistap PerfectDraft te laten dalen. Een vaatje Stella Artois of Jupiler werd daardoor 2 euro goedkoper tot 12,99 euro. De prijsverlaging wijst erop dat InBev het thuisgebruik van bier wil aanzwengelen. Ook het witbier van Hoegaarden is beschikbaar via de PerfectDraft-toestellen.