Vork en Mes

Saturday, June 30, 2007

Foie gras eten kan gevaarlijk zijn

Foie gras kan ziekten zoals Alzheimer, diabetes en artritis veroorzaken of op zijn minst in de hand werken. Dat stellen onderzoekers van de universiteit van Tennessee. Ze stellen dat bepaalde eiwitten in de eendenlevers zeer gevaarlijk kunnen zijn. Voor mensen die tot een risicogroep behoren is het volgens de onderzoekers daarom niet raadzaam om foie gras op het menu te zetten.


Het gaat om zogenaamde amyloïde eiwitten die in het eendenlevergerecht zitten. De Amerikaanse studie zou aanwijzen dat die proteïnen zeer gevaarlijk zijn voor personen die foie gras eten, zeker bij wie Alzheimer of diabetes in de familie zit. De onderzoekers ontdekten dat muizen die foie gras te eten kregen, de amyloïde eiwitten begonnen te ontwikkelen in verschillende organen waar die normaal gezien niet in zitten.


"Daarom is het niet raadzaam voor mensen die tot een risicogroep behoren voor ziekten die door amyloïdes worden veroorzaakt of aangewakkerd,” aldus de onderzoekers. “Dat gebeurt wanneer proteïnen die normaal gesproken oplosbaar zijn, van vorm veranderen en samenklitten in klompjes die de organen waarin ze zich bevinden, aantasten en slecht doen functioneren.” Foie gras was al populair bij de oude Egyptenaren.

Friday, June 29, 2007

Baby moet leren kauwen

Baby's zijn beter af als ze geen gepureerde fruit- of groentepap met een lepeltje uit een potje krijgen. Dat zegt Gill Rapley, specialist kinderverzorging bij Unicef. Volgens hem kan men kinderen beter enkele maanden melk geven en hen dan in één keer laten overschakelen op vaster voedsel. Kinderen moeten zichzelf volgens Rapley op vroegere leeftijd leren voeden, want kauwen is goed voor hen.


Unicef heeft vooral zware kritiek op de multinationals, die met grote reclamebudgetten het gebruik van potjesvoeding promoten. Maar volgens Unicef toont wetenschappelijk onderzoek aan dat een baby tijdens de eerste zes maanden van zijn leven niets anders nodig dan melk. “Daarna kan de baby zichzelf leren voeden met de vingers,” aldus de organisatie. “Op voorwaarde dat hij rechtop zit en een volwassene toezicht houdt.”


De waarschuwing van Unicef volgt op de razendsnelle toename van de verkoop van pureevoedsel. Het assortiment blijft groeien en er wordt steeds meer nadruk gelegd op organische en gezonde ingrediënten. De sector stelt dat potjesvoeding volledig is afgestemd op de behoefte van het kind. Aan de kwaliteit van potjesvoeding kunnen volgens een woordvoerder van Nutricia België zelfs niet tippen.


Nutricia stelt dat de Belgische vereniging van kinderartsen in zijn adviezen altijd heeft gesteld dat potjesvoeding vanaf vier maanden perfect mogelijk is. Volgens de woordvoerder van het voedingsbedrijf wil Unicef met deze waarschuwing vooral borstvoeding promoten. Het bedrijf zegt daar geen enkel probleem mee te hebben, aangezien borstvoeding de allerbeste voeding blijft. “Maar wie hier niet voor kiest, mag vanaf vier maanden met een gerust geweten potjesvoeding geven,” wordt er aan toegevoegd.

Thursday, June 28, 2007

Lichte daling voor Belgische zuivelomzet

Onder invloed van lagere prijzen is de omzet van de Belgische zuivelindustrie vorig jaar lichtjes gekrompen tot 3,7 miljard euro. Anderzijds investeerden de zuivelbedrijven in 2006 ongeveer 89 miljoen euro. Dat is ruim vier procent meer dan in 2005 en op één na het hoogste investeringsbedrag dat ooit op jaarbasis gerealiseerd werd. Eind vorig jaar telde België nog 11.800 melkleveraars,


De Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) voert aan dat er de jongste jaren in de melkveehouderij een herstructurering aan de gang is. De voorbije twee jaar is het aantal melkleveraars telkens met bijna zeven procent gedaald. Eind vorig jaar telde België 11.800 melkleveraars, tegenover 12.700 het jaar voordien. De gemiddelde melklevering per Belgische producent is met bijna 7 procent toegenomen tot 247.000 liter.


De uitvoer van de Belgische zuivelbedrijven stagneert op ongeveer 1,9 miljard euro, ruim de helft van de totale omzet. Het aandeel van de uitvoer naar de wereldmarkt daalt van ruim 17 procent naar ongeveer 12 procent. Vorig jaar voerden de Belgische melkerijen voor ongeveer 231 miljoen euro uit naar de wereldmarkt, slechts 6 procent van het totale omzetcijfer. Intussen neemt de invoer van zuivelproducten verder toe.


Dat resulteerde vorig jaar in een negatief handelssaldo van 250 miljoen euro, ruim één derde hoger dan in 2005. Met een gemiddeld quotum van 230.000 liter staat België in Europa op de achtste plaats. Met een gemiddelde van 731.000 liter hebben de Denen de Britten van de Europese troon gestoten. Daarna volgt Nederland met een gemiddeld quotum van 479.000 liter.

Wednesday, June 27, 2007

Palm ziet eigen productie weer stijgen

Brouwerij Palm Breweries brouwt voor het eerst sinds geruime tijd opnieuw meer bier van haar eigen merken. Tijdens de voorbije twaalf maanden werd een groei met 4 procent opgetekend, 1 procent meer dan de groei op de totale biermarkt. Vooral de herlancering van Palm Royale en Rodenbach zijn volgens de brouwerij uit Londerzeel een succes. De brouwerij lanceert ook een nieuw tapsysteem voor de horeca.


In 2006 zag Palm Breweries de omzet van zijn eigen bier nog met 4 procent dalen. Door opdrachten voor derden kende de bierproductie dat jaar echter nog altijd een stijging met 3 procent tegenover het jaar voordien. Tijdens de voorbije twaalf maanden kenden deze opdrachten voor derden trouwens nog een stijging met 21 procent. Palm Breweries wil zich de volgende jaren met export en nieuwe innovaties toespitsen op een verdere groei.


Palm maakte ook bekend met een beertender voor de horeca op de markt te komen. De tap moet cafébezoekers een groot aantal speciaalbieren serveren. Die zullen worden bewaard in nieuwe, compacte vaten van 20 liter. Volgens Palm krijgen café’s daarmee een volwaardig actief voor het huidige systeem, waarbij waarbij bier uit ongekoelde vaten in de kelder via een lange gekoelde leiding op temperatuur wordt gebracht.

Tuesday, June 26, 2007

Kellogg stopt met kinderreclame

Ontbijtgranenmaker Kellogg stopt met het maken van kinderreclame voor zoete ontbijtgranen. Het bedrijf wil de producten daarnaast ook gezonder maken door het aantal calorieën te halveren. De beslissing van Kellogg komt er nadat het bedrijf onder druk gezet werd door enkele consumentenorganisaties. Die overwegen Kellogg te vervolgen omdat de onderneming mee verantwoordelijk zou zijn voor het veroorzaken van obesitas.


Kellogg wil die rechtszaken vermijden door zijn producten gezonder te maken en zijn reclamecampagnes af te bouwen. Disneyfiguren zoals Shrek zullen van de dozen verdwijnen en Kellogg zal ook geen reclamespots meer uitzenden op zaterdagochtend, wanneer kinderen het meest televisie kijken. Kellogg bezit 34 procent van de ontbijtgranenmarkt en is daarmee de grootste ontbijtgranenmaker in de Verenigde Staten.


Kellogg is niet het enige bedrijf dat naar eigen zeggen wil meehelpen aan een gezondere voeding. Ook McDonald's, Coca-Cola en Walt Disney hebben hun marketingcampagnes voor ongezonde voeding voor kinderen al grondig aangepast. Nieuwe reglementeringen bepalen dat voeding voor kinderen maximaal 200 calorieën en 12 gram suiker per 100 gram mag bevatten.

Monday, June 25, 2007

Belgische visvangst daalt met 5,8 procent

De Belgische vissers hebben vorig jaar 5,8 procent minder vis bovengehaald dan het jaar voordien. In totaal brachten de Belgische vissers iets meer dan 17.000 ton binnen. Dat blijkt uit de jongste statistieken over de visvangst op zee van de Federale Overheidsdienst Economie. De waarde van de gevangen vis steeg in dezelfde periode met 4,4 procent. De prijs van garnaal ging het meest omhoog. Daar werd immers een groei met 33 procent genoteerd.


In 2004 brachten Belgische vissers nog meer dan 20.000 ton vis aan wal. Het voorbije jaar werd vooral schol (4.077 ton) en zeetong (3.521 ton) gevangen. Kabeljauw ging het sterkste achteruit, want daar daalde de vangst met 23,9 procent). Ook van de tongschar werd 23,5 procent minder gevangen. Alleen van tarbot werd het voorbije jaar meer gevangen dan het jaar voordien. De vangst nam toe met 3 procent.


Er werd afgelopen jaar wel minder vis gevangen, maar de prijzen stegen met 4,4 procent tegenover 2005. De prijs van kabeljauw klom 15,4 procent, wijting werd 18,2 procent duurder. Het opvallendst was dat de prijs van garnaal met 33,3 procent omhoog ging. De Noordzee is de belangrijkste viszone van Europa. De Noordzee levert immers 29 procent van alle vis die in Europa wordt gevangen. Daarna volgt de Baltische zee met 23 procent.

Sunday, June 24, 2007

Bier wordt vooral exportproduct

De export van de Belgische brouwers steeg het voorbije jaar met 15 procent tot een nooit gezien volume van 10 miljoen hectoliter. Dat ging gepaard met een productiestijging van 6 procent. In eigen land moet de sector het echter met dalende omzetten stellen. Vorig jaar dronk de gemiddelde Belg voor het eerst minder dan 90 liter per jaar, waardoor de export inmiddels belangrijker is geworden dan de thuismarkt.


De Belgische biersector boekte vorig jaar een omzet van 1,79 miljard euro, tegenover 1,84 miljard euro het jaar voordien. Die daling is te wijten is aan het stijgende belang van de uitvoer. "In de buitenlandse verkopen worden de accijnzen niet meegerekend,” aldus de Federatie Belgische Brouwers. "Maar dat verandert niets aan de netto-inkomsten van de brouwerijen.”


De uitvoer van Belgisch bier wint al geruime tijd aan belang, maar pas vorig jaar werd de export ook belangrijker dan de thuismarkt. In totaal is nu 55 procent van de Belgische bierproductie bedoeld voor de buitenlandse markt. De Belg zelf drinkt nog gemiddeld 89 liter bier per jaar, tegenover 91 liter het jaar voordien en nog bijna 100 liter in het begin van dit decennium.


Deze evolutie is te wijten aan onder meer de strengere alcoholwetgeving en de stijgende populariteit van andere dranken. Maar steeds meer brouwers gaan zich ook focussen op het buitenland. Veel kleine brouwers – zoals Affligem, Achouffe of Lindemans – voeren nu al de helft tot driekwart van hun bier uit. Uit de cijfers van de sector blijkt verder dat de Belgische brouwers samen vorig jaar 150 miljoen euro hebben geïnvesteerd.

Saturday, June 23, 2007

Le Pain Quotidien in Kietvitcomplex

Le Pain Quotidien, de Belgische keten van gezonde fastfood, heeft in het nieuwe kantorencomplex Kievit, in de omgeving van het Centraal Station in Antwerpen, een nieuwe vestiging geopend. Het is het 45ste Belgische verkooppunt van de keten. In de nieuwe vestiging werd een bedrag van ruim 600.000 euro geïnvesteerd. In Antwerpen bezit Le Pain Quotidien ook al vestigingen langs de Mechelsesteenweg en de Steenhouwersvest.


Le Pain Quotidien werd opgericht in 1990. Vijftien jaar later telde de groep 58 winkels in acht landen. In 2006 verdubbelde de omzet van de groep tot 63 miljoen euro. Tegen 2010 wil de keten een omzet van 268 miljoen euro realiseren, verdeeld over ruim 200 winkels. Daarvoor worden gesprekken gevoerd in Hong Kong en Zuid-Korea. Daarnaast kijkt Le Pain Quotidien ook naar Japan en India.


De ontbijtmaaltijden bij Le Pain Quotidien worden geserveerd met biologische boter, artisanaal bereide chocopasta, siroop, biologisch jam en honing. In plaats van borden wordt het eten opgediend op een eenvoudig broodplankje, geheel in overstemming met het back-to-basics principe van de keten. Voor een ontbijt wordt 8,5 euro betaald. Een zachtgekookt biologisch eitje kost 1,6 euro extra.

Friday, June 22, 2007

Ei zorgt voor beter zicht

Nederlandse onderzoekers stellen dat eieren een positieve bijdrage kunnen leveren aan het gezichtsvermogen van ouderen. Meer bepaald de aandoening macula-degeneratie zou door eieren met een verhoogd kleurstofgehalte kunnen worden tegengegaan. Bij macula-degeneratie wordt het netvlies aangetast, wat tot verlies van het gezichtsvermogen leidt. Er wordt nu onderzocht hoe het kleurstof-gehalte van eieren kan worden verhoogd.


Degeneratie van de macula kan volgens onderzoekers aan het Academisch Ziekenhuis in Maastricht worden tegengegaan door bepaalde pigmenten in het oog. “Voeding die rijk is aan kleurstoffen, zoals maïs of spinazie, vult die pigmenten namelijk aan, maar helaas onvoldoende,” wordt er opgemerkt. Eieren kunnen een oplossing bieden, want de kleurstoffen worden beter opgenomen in het bloed wanneer ze zich in een vetachtige omgeving bevinden.


Bij macula-degeneratie spelen vooral de pigmenten luteïne en zeaxanthine een rol. Deze pigmenten zitten van nature in eieren. Het Nederlandse bedrijf Newtricious onderzoekt op dit ogenblik hoe het gehalte kleurstoffen in eieren kan worden verhoogd. Deze eieren zullen aan een groep vrijwilligers worden toegediend. De Maastrichtste onderzoekers hopen zo hun hypothese bevestigd te zien.

Thursday, June 21, 2007

Lichte groei op Belgische kaasmarkt

De gemiddelde Belg kocht vorig jaar 11,7 kilogram kaas voor zijn huishoudelijk gebruik. Dat vertegenwoordigt een budget van bijna 95 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Landbouw en Visserij (VLAM). Zowel in volume als besteding betekent dat een groei met 1 procent in vergelijking met de cijfers van het jaar voordien. De hardekorstkaas blijft het belangrijkste type met 55 procent van het gekochte kaasvolume.


Met 10,6 kilogram per hoofd is de Vlaming een kleinere kaaskoper dan de Waal (13,4 kg) en de Brusselaar (12,8 kg). Het Vlaamse kaasverbruik kende een kleine achteruitgang van 1 procent, maar op nationaal vlak werd er een groei genoteerd van bijna 2 procent. De gemiddelde kaasprijs bleef vorig jaar stabiel op 8,09 euro/kg. Bijna alle Belgische gezinnen kopen minstens één keer per jaar kaas.


De hardekorstkaas blijft met een volumeaandeel van 54,5 procent het belangrijkste kaastype binnen het kaasassortiment, al moet de sector wel terrein prijs geven. In 2000 was dit segment goed voor 56,3 procent. De winnaars zijn de halfharde en de verse kazen. Het halfharde segment steeg in de periode 2000 tot 2006 van 6,8 naar 7,9 procent in volumeaandeel. Het versekaassegment steeg in dezelfde periode 5,8 naar 6,8 procent.


Binnen het kaasassortiment is de gezondheidstrend naar de dieetkazen gestopt. Het aandeel van dieetkazen binnen het volume hardekorstkazen is vorig jaar gedaald van 11 procent naar 10 procent. Een trend naar natuurlijke producten tekent zich wel af binnen de categorie van de verse witte kazen. De grootste kaasverbruikers zijn de gezinnen met kinderen. Zij nemen 47 procent van het gekochte volume voor hun rekening.

Wednesday, June 20, 2007

Geen bier meer voor jongeren

De Federatie van Belgische Bierbrouwers wil een totaalverbod op de verkoop van bier aan jongeren onder de zestien jaar. Aangevoerd wordt dat bier een bepaalde maturiteit vraagt en dat bierverbruik onder de zestien jaar eigenlijk gelijk staat met alcoholmisbruik. Directeur Philippe Moortgat van de Belgische Bierbrouwers wijst er daarbij op dat de federatie een gematigde bierconsumptie promoot.


Het voorstel staat nog in de kinderschoenen, maar de Belgische Bierbrouwers zeggen er wel degelijk werk van te willen maken. Op dit ogenblik mogen cafébazen geen alcohol schenken aan minderjarigen die niet vergezeld zijn van een meerderjarige. Maar de federatie wil een totale drooglegging voor jongeren tot zestien jaar. Volgens het Centrum voor Alcohol- en andere Drugsproblemen (CAD) drinken jongeren voor het eerst alcohol wanneer ze twaalf of dertien jaar oud zijn.


Het CAD vindt een dergelijke verstrenging van de wet een goede zaak. “De Federatie vreest wellicht strengere regels als ze zelf niets onderneemt en dat het zo ver komt als met het rookverbod,” wordt er opgemerkt. “Maar voor een verbod is een maatschappelijk draagvlak nodig. Er moet een zekere vorm van sociale controle nodig, maar daarvoor is een aanhoudende sensibilisatiecampagne nodig.”


Volgens het CAD is alcohol zo ver ingeburgerd dat het vreemd is als een kind op zijn plechtige communie niet voor het eerst een glas wijn of een pils drinkt. “Er is dus nog een lange weg te gaan,” wordt er aan toegevoegd.

Tuesday, June 19, 2007

Horeca wil actie tegen illegale verkoop

Horeca Vlaanderen eist dat de sociale inspectie zich concentreert op etablissementen die illegaal horeca bedrijven. Volgens de sectororganisatie zouden inspecteurs de opdracht gekregen hebben om bij hun controles voorrang geven aan reguliere horeca en de verdoken horeca ongemoeid te laten. Op die manier kan het alternatieve circuit volgens Horeca Vlaanderen ongestraft aan concurrentievervalsing doen.


Het gaat volgens Horeca Vlaanderen onder meer over boerderijen die langs fietsroutes snacks en dranken verkopen of kantines bij campings en visclubs, maar die voor iedereen de deuren openen. Horeca Vlaanderen wijst erop dat hier evengoed rasechte horecaproducten worden aangeboden, zonder dat de betrokken initiatieven BTW of RSZ moeten betalen, er geen hygiënevergunning moet aangevraagd worden en ze ook de vestigingswet niet hoeven na te lezen.


Dat leidt volgens de sectororganisatie tot oneerlijke prijsconcurrentie en het wegpikken van klanten. De federatie zegt dan ook bijzonder ongelukkig te zijn dat de sociale inspectie, althans naar wat een deel van haar leden meldde, dergelijke zaken links moet laten liggen. Ze vraagt dan ook dat alle inspectiediensten meteen en bij voorrang die etablissementen aanpakt die volledig illegaal horeca bedrijven.

Monday, June 18, 2007

Liers Vlaaike wil Europese erkenning

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing heeft aan acht Lierse bakkers een oorkonde overhandigd. Daarin staat dat het Liers vlaaike erkend werd als Vlaams traditioneel streekproduct. De Lierse burgemeester Marleen Vanderpoorten en gemeenteraadslid Jan Hendrickx werden bij die gelegenheid gebombardeerd tot meter en peter van de Orde van het Liers Vlaaike. Die gaat nu een aanvraag indienen voor een Europese erkenning.


Het Liers vlaaike is met 300 jaar één van de oudste streekgebakjes uit de provincie Antwerpen. De bakkers van de Orde werken met een standaardrecept dat weinig afwijkt van het origineel. "Het behalen van een certificaat van streekproduct wint aan belang,” benadrukte Jo Van Caeneghem van VLAM. "Het weerspiegelt de gastronomische identiteit van de stad of gemeente.”


Bovendien levert een erkenning volgens Van Caeneghem ongelofelijk veel promotie op die vaak onderschat wordt. “Mensen komen van heinde en verre om dat ene product nog eens te proeven of te ontdekken,” voerde hij aan. “Momenteel telt Vlaanderen 56 streekproducten. Ten opzichte van andere omringende landen hebben we, wat het Europees label betreft, heel wat achterstand in te halen. Enkel de mattentaarten uit Geraardsbergen zijn erkend.”


De procedure voor zo'n Europese erkenning duurt bijna twee jaar.

Sunday, June 17, 2007

InBev opnieuw gelinkt aan Anheuser-Busch

Ten laatste eind volgend jaar is de fusie tussen de brouwerijgroepen InBev en Anheuser-Busch een realiteit. Een fusie is volgens het magazine Trends een logische evolutie. Er wordt op gewezen dat het Zuid-Afrikaanse SABMiller inmiddels InBev is voorbij gestoken en de grootste brouwer van de wereld is geworden. Alleen een fusie tussen InBev en het Amerikaanse Anheuser-Busch kan SABMiller volgens Trends counteren.


SABMiller nam vorig jaar het Zuid-Amerikaanse Bavaria over. Daarmee werd de Zuid-Afrikaanse brouwgroep meteen marktleider, ten nadele van het Belgisch-Braziliaanse InBev. Anheuser-Busch heeft bijna de helft van de Amerikaanse biermarkt in handen. Het meest waarschijnlijke scenario om SABMiller te counteren lijkt volgens Trends dan ook een fusie met Anheuser-Busch.


Begin deze maand doken er opnieuw fusiegeruchten de ronde over bierbrouwer InBev. Eerder dit jaar werd al gesproken over een eventueel samengaan met het Amerikaanse bierconcern Anheuser-Busch. Die naam valt nu opnieuw als mogelijke nieuwe partner. Door het samengaan van beide groepen zou een mega-biergroep ontstaan. Volgens analisten zou een fusie Anheuser-Busch helpen om zijn groei te versnellen.

Saturday, June 16, 2007

Restaurantgroep Flo komt naar België

De Franse restaurantgroep Flo lanceert volgend jaar zijn ketens Hippopotamus, Bistro Romain en Tablapizza in België. De groep zegt voor zijn ketens actief naar Belgische locaties te zoeken. In buitenwijken en shoppingcentra zouden binnen twaalf tot achttien maanden pilootrestaurants worden opgezet. De Franse groep beheert al 86 Hippopotamus-restaurants en 38 vestigingen van Bistro Romain.


Flo is sinds vorig jaar ook de eigenaar van de Franse pizzarestaurants Tablapizza. De Franse groep is sinds 2005 grotendeels in handen van het Belgische GIB, de gemeenschappelijke dochtervennootschap van Ackermans & van Haaren en de Nationale Portefeuillemaatschappij. Dat zou meegespeeld kunnen hebben in een keuze voor een uitbreiding op de Belgische markt.


De Franse groep is na de overname van de vermaarde Brusselse brasserie 'Aux Armes de Bruxelles' op zoek naar nieuwe overnames in die niche. In Frankrijk is Flo in de branche een gevestigde naam met restaurants als La Coupole, Le Boeuf sur le Toit en Bofinger. In Frankrijk heeft Flo de tavernes van de Franse brouwer Kronenbourg overgenomen. De tavernes zijn bekend onder de naam 'Maître Kanter'.

Friday, June 15, 2007

Cacao betaalt Ivoriaanse burgeroorlog

In Ivoorkust werden de voorbije vijf jaar al tientallen miljoenen euro’s inkomsten uit de cacaoproductie besteed aan oorlogsvoering. Dat stelt de Britse organisatie Global Witness. Er wordt aan toegevoegd dat het conflict zonder de inkomsten uit cacao daar wellicht al lang was uitgedoofd. Ivoorkust is de grootste cacaoproducten van de wereld en vertegenwoordigt 40 procent van de globale markt.


De burgeroorlog in het West-Afrikaanse Ivoorkust, die in 2002 uitbrak en al minstens 2.000 slachtoffers eiste, is volgens Global Witness grotendeels mee gefinancierd door de opbrengsten uit de cacaoproductie. Aan regeringskant kon de organisatie minstens 44 miljoen euro cacao-inkomsten traceren die op slinkse wijze naar de oorlogsvoering zijn versluisd. De rebellen haalden sinds 2004 ongeveer 22,5 miljoen euro per jaar binnen.


De westerse bedrijven die de cacao opkopen, betalen volgens Global Witness al te makkelijk aan de oorlog mee, terwijl ze hun economische invloed juist ten goede zouden kunnen aanwenden. Ook het Belgisch-Zwitserse Callebaut wordt daarbij genoemd. Het bedrijf neemt 10 procent van de Ivoriaanse cacao af. België stond vorig jaar vijfde op de lijst van de Ivoriaanse cacao-export.

Thursday, June 14, 2007

Haacht verhoogt bierprijs

Brouwerij Haacht gaat volgende maand bierprijzen verhogen. De prijs van het flessenbier zal gemiddeld met 5,5 procent stijgen. De prijsverhoging voor vatenbier blijft beperkt tot 3 procent. Het is de eerste prijsverhoging die Haacht sinds oktober 2005 doorvoert, maar is volgens de brouwerij absoluut nodig om de winstmarge op peil te houden. Daarbij wordt gewezen op de prijsstijgingen van grondstoffen, energie en verpakkingen.


De prijzen van de speciaalbieren Keizer Karel, Goud Blond, Robijn Rood en Speciale 1900 blijven zeker nog tot eind dit jaar onveranderd. De meeste andere brouwers voerden vorige zomer al een prijsverhoging door. InBev maakte voor de zomer van vorig jaar zijn bier gemiddeld 2,8 procent duurder. Ook dit jaar verhoogde de marktleider, bekend van Jupiler en Stella Artois, de prijzen al met 1 procent. In juli komt daar nog eens 2,5 procent bij.


De brouwerij Haacht verkocht de eerste vier maanden van dit jaar 7 procent meer bier in de horeca. Dat zei gedelegeerd bestuurder Frédéric van der Kelen onlangs op de algemene vergadering van Co.Br.Ha, de vennootschap boven de brouwerij. Vorig jaar realiseerde Haacht, goed voor een biervolume van circa 950.000 hectoliter, in de horeca een verkoopstijging van 4 procent, tegen een daling met 2 procent voor de markt.

Wednesday, June 13, 2007

Internationale prijs voor Leffe Blond

Het Belgische abdijbier Leffe Blond heeft van het International Taste and Quality Institute (ITQI) de crystel award gekregen. De prijs werd toegekend nadat Leffe Blond drie jaar op rij de hoogste onderscheiding heeft gekregen. Het abdijbier is één van de vier global brands van InBev. De wereldwijde omzet van het bekroonde Belgische abdijbier is de voorbije tien jaar meer dan verdrievoudigd.


Leffe wordt op dit ogenblik in meer dan zestig landen op de markt gebracht. Het Leffe-bier werd oorspronkelijk gebrouwen door de norbertijnen, die in 1152 de abdij van Leffe stichtten en in 1240 de brouwerij van Saint-Médart, aan de overkant van de Maas, verwierven. De brouwerij werd naar de abdij zelf overgebracht. De abdij bleef eeuwenlang bier brouwen om in het eigen levensonderhoud te voorzien.


In 1796 werd de abdij echter opgeheven door de republikeinen. De brouwerij bleef nog werken tot in 1809. In 1952 verkreeg Brouwerij Lootvoet in Overijse de licentie om bieren onder de naam Leffe uit te brengen. In 1977 werd deze brouwerij overgenomen door Artois, voorloper van het huidige InBev-concern, die de brouwerij in 1980 wegens te kleine capaciteit sloot. Sindsdien worden de bieren gebrouwen door brouwerij in Mont-Saint-Guibert.


Het ITQI bestaat uit professionele juryleden, waaronder Europese topkoks, drankexperts en sommeliers.

Tuesday, June 12, 2007

Strenge voorwaarden palingverkoop

De internationale handel in paling wordt vanaf 2009 aan strenge voorwaarden verbonden om het bestand de tijd te geven weer op peil te komen. Ruim 90 procent van de landen op de internationale Cites-conferentie in Den Haag steunden het voorstel van de Europese Commissie. De 27 lidstaten van de Europese Unie bereikten eerder een akkoord over het reddingsplan voor de paling.


Er werd afgesproken dat een belangrijk deel van de jonge palingen die in Europa wordt gevangen, verkocht moet worden binnen de Europese Unie. In eerste instantie gaat het om 35 procent. Dat percentage wordt elk jaar verhoogd en zou tegen 2013 zestig procent bereiken. Het aantal palingen is door overbevissing en stroperij hard achteruit gegaan. Het herstel blijft uit omdat ook de jonge paling zeer geliefd is in onder meer Frankrijk, Spanje en Azië.


Uit een onderzoek is verder gebleken dat de pcb-concentraties in de Vlaamse paling nog steeds veel te hoog liggen. Dat blijft uit cijfers die door Vlaams minister van leefmilieu Kris Peeters werden bekend gemaakt. Uit recente metingen blijkt dat op 77 procent van de meetplaatsen de norm van 75 nanagram per gram lichaamsgewicht overschreden wordt. Op 34 procent liggen de waargenomen waardes vijf keer hoger dan de norm.


Op 14 procent van de meetplaatsen wordt de norm zelfs meer dan 10 keer overschreden. Toch is er volgens minister Peeters sprake van beterschap. Uit eerdere metingen in de tweede helft van de jaren negentig blijkt immers dat de pcb-gehaltes toen nog hoger lagen.

Monday, June 11, 2007

Voedselimporten blijven stijgen

De globale rekening voor voedselimporten neemt toe, deels te wijten aan het succes van de biobrandstoffen. Dat blijkt uit cijfers van de Food and Agriculture Organisation (FAO) van de Verenigde Naties. De wereldwijde uitgaven voor ingevoerde voedingsproducten lijken volgens de FAO dit jaar de grens van 400 miljard dollar te zullen overschrijden. De FAO verwacht een stijging van vijf procent in vergelijking met het recordcijfer van vorig jaar.


Vooral de gestegen prijzen van granen en plantaardige olie zijn verantwoordelijk voor dit fenomeen. Voor deze producten stijgt het prijskaartje bij de invoerders met 13 procent. Duurdere voederingrediënten zullen leiden tot hogere prijzen voor vlees en zuivelproducten, waardoor ook de uitgaven voor deze producten zullen toenemen. De toenemende vraag op wereldvlak voor onder meer vlees en rijst dragen eveneens bij tot de importgroei.


Bovendien zijn de kosten voor het internationaal vrachtvervoer momenteel erg hoog, wat bijkomende druk zet op landen die voor hun voedselzekerheid sterk afhankelijk zijn van import. De organisatie verwacht dat ontwikkelingslanden negen procent meer zullen moeten neertellen voor hun voedselimport. Voor de economisch meest kwetsbare landen ligt dat percentage nog hoger.

Sunday, June 10, 2007

Ecodieet omvat bier en varkensvlees

Fruitsap en wijn zijn slecht voor het milieu, in tegenstelling tot volle melk en varkensvlees. Dat zegt Ruth Fairchild, onderzoeker aan de universiteit van Cardiff. Fruitsap, wijn, kaas en chocolade vergen volgens de onderzoekster immers een erg intensief productieproces. Ook volle melk is beter dan magere, want het ontvetten vergt volgens Fairchild eveneens een druk productieproces.


Het is volgens Fairchild ook milieuvriendelijker om kop en varken te eten. “Die hebben een korte levenscyclus,” voert ze aan. “Bij paarden en koeien duurt het veel langer voor ze geslacht worden. Ze hebben ook meer voedsel nodig en produceren meer mest.” Vis moet men volgens de onderzoekster eveneens vermijden, aangezien rivieren en zeeën al zwaar overbevist worden.


Fairchild wijst erop dat haar menu niet ongezond is, ook al zitten er spek, bier en frisdrank bij de goede producten. Het menu dat zij naar voor schuif omvat naar eigen zeggen veel zuivel, groenten en fruit binnen. De onderzoekster stelt ook dat een consument van haar dieet zelfs een beetje zal afvallen. Volgens Fairchild zullen steeds meer bedrijven oog beginnen te krijgen voor het ecodieet, een menu dat goed is voor het milieu.

Saturday, June 09, 2007

Europese landbouw laat schoolfruit vallen

Europees Commissaris Mariann Fischer Boel zal haar plan om een deel van de landbouwsubsidies te besteden aan schoolfruit voor kinderen in de hele Europese Unie waarschijnlijk moeten laten vallen. Bij diverse collega's is er protest gerezen tegen de hoge kosten van het plan. Fischer Boel heeft afgelopen maand begroot dat de kosten ongeveer 100 miljoen euro per jaar zouden bedragen, waarvan de helft door de lidstaten zelf moet worden bijgedragen.


Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie wil Fischer Boel nog steeds de invoering van schoolfruit, om overgewicht bij kinderen in te perken. Maar er zal geen deel van de landbouwsubsidies worden besteed aan het initiatief. Veel lidstaten, waaronder Denemarken, waren groot voorstander van het voornemen van Fischer Boel. Ambtenaren van de Europese Commissie verwachten dat het schoolfruit-project later opnieuw zal opgehaald worden.


In Vlaanderen bestaat al jarenlang een gratis fruitaanbod, met name voor appelen en peren. Het gaat daarbij om partijen die uit de markt worden genomen. De voorbije maanden werden bijvoorbeeld regelmatig partijen peren uit de markt genomen. Mits een eenvoudige aanvraagprocedure kunnen ook scholen deze overschotten, die van een perfecte kwaliteit zijn, afhalen bij de fruit- en groentenveilingen. Maar aanvragen zijn nauwelijks ingediend.

Friday, June 08, 2007

Australië heeft geen champagne meer

Australië zal niet langer gebruikmaken van beschermde Europese namen als porto en champagne om zijn producten aan de man te brengen. Die belofte maakt deel uit van een bilateraal akkoord dat de Europese Commissie en Australië hebben gesloten over de versoepeling van de wijnhandel. Omgekeerd zullen Australische geografische aanduidingen dezelfde bescherming genieten in Europa.


De Australische wijnbouwers zullen binnen het jaar na de inwerkingtreding van het akkoord niet langer beschermde Europese aanduidingen als Champagne en Port mogen gebruiken. Dat heeft de Europese Commissie benadrukt. Voorts vrijwaart het akkoord volgens de Commissie de Europese regels over de etikettering van wijn en bevat de tekst een duidelijk Australische engagement om de traditioneel Europese uitdrukkingen en productiemethodes te beschermen.


De ministers van landbouw van de Europese Unie moeten het akkoord tegen het einde van dit jaar bekrachtigen. De Europese Unie exporteerde vorig jaar wijn ter waarde van ongeveer 62 miljoen euro naar Australië. De import uit Australië was goed voor liefst 868 miljoen euro. Vorig jaar waren er ook al champagne-problemen met de Verenigde Staten, die zelf ook schuimwijn met de Franse regiobenaming bleven gebruiken.

Thursday, June 07, 2007

Natuurlijke zoetstof uit Zuid-Amerikaans kruid

Het landbouwconcern Cargill werkt samen met Coca-Cola om een nieuwe calorievrije, natuurlijke zoetstof op de markt te brengen. De zoetstof zou gemaakt worden op basis van stevia, een Zuid-Amerikaans kruid. Cargill gaf echter geen verdere details vrij over het project. Coca-Cola zou volgens The Wall Street Journal 24 patentaanvragen hebben ingediend voor het product, dat de naam Rebiana heeft meegekregen.


Coca-Cola wil de nieuwe zoetstof gebruiken in een aantal van zijn dranken. Bovendien wordt verwacht dat Cargill het product ook zal verwerken in een aantal van zijn voedingsproducten. In de Verenigde Staten is stevia alleen goedgekeurd voor een gebruik in diëten, maar niet als voedingssupplement. “De eerste markten voor stevia zullen dan ook wellicht buiten de Verenigde Staten gezocht worden,” aldus het magazine Foodnavigator.


In total is stevia al in twaalf landen goedgekeurd als voedingssupplement, waaronder Japan, Brazilië en China. Cargill zou echter werken aan klinische proeven om de Amerikaanse Food and Drug Administration ervan te overtuigen de zoetstof ook in de Verenigde Staten te kunnen gebruiken als een voedingssupplement. Veel van de traditionele zoetstoffen zijn gebaseerd op een aantal siropen, maar die zouden voor gewichtsproblemen kunnen zorgen.


De stevia behoort tot de familie van de margrieten en is volgens de producenten de enige natuurlijke zoetstof ter wereld met een nulwaarde aan calorieën, koolstofhydraten en een zerowaarde op de glycemische index, de invloed van de consumptie van een product op de bloedsuikerspiegel. Stevia-extracten zouden driehonderd keer zoeter zijn dan suiker, maar met hoge concentraties een bittere of likeurachtige nasmaak hebben.

Wednesday, June 06, 2007

Pinguin neemt Britse Padley over

Het diepvriesbedrijf Pinguin heeft zijn Britse concurrent Padley Vegetables overgenomen. Daarmee verovert Pinguin UK op de Britse markt een aandeel van 22 procent. Dat levert de Belgische groep een plaats op onder de drie grootste Britse fabrikanten van diepvriesgroenten. Financiële details over de transactie werden niet bekend gemaakt. Pinguin neemt het machinepark, de 200 medewerkers en de klantenportefeuille van Padley over.


Padley Vegetables werd opgericht in 1972 door de gelijknamige familie, die ook actief is in tuinbouw en kippenkweek. De verkopers zijn twee broers Padley die meteen ook de grootste leveranciers van de groenteverwerker blijven. Padley realiseerde met zijn fabriek in Boston (Lincolshire) het voorbije jaar een omzet van ongeveer 37 miljoen euro en is daarmee net iets kleiner dan Pinguin UK.


De overname van Padley is volgens Pinguin-topman Herwig Dejonghe strategisch heel belangrijk voor de Belgische groep, die daardoor incontournable wordt op de Engelse markt. Bovendien wordt erop gewezen dat Pinguin en Padley ook bijzonder complementair zijn. Pinguin UK vriest vooral erwten, bonen en wortelen in. Padley zit midden in de streek van de erwtenkweek, maar verwerkt ook bloemkool en broccoli.

Reddingsplan voor paling

Experts van de lidstaten van de Europese Unie hebben een akkoord bereikt over een reddingsplan voor de paling. Afgesproken is dat een belangrijk deel van de jonge palingen die worden gevangen, verkocht moet worden binnen de Europese Unie om de stocks van de rivieren opnieuw aan te vullen. De ministers van landbouw hadden eerder al twee keer geprobeerd een akkoord te bereiken over een actieplan voor de paling.


Volgens het Europese compromis zou 35 procent van de jonge palingen die de Europese vissers vangen, verplicht verkocht moeten worden binnen de Europese Unie met het oog op de aanvulling van de stocks in de rivieren. Dat percentage wordt elk jaar verhoogd en zou tegen 2013 zestig procent bereiken. Wel is bepaald dat de palingen minstens 20 centimeter moeten meten.


Dit laatste is een tegemoetkoming aan de Franse en Spaanse vissers, die vreesden dat ze minder zouden kunnen verdienen aan de verkoop van glasalen, die minder dan 12 centimeter meten en zeer gegeerd zijn op de Japanse en Chinese markten. Restaurantuitbaters vrezen echter dat het reddingsplan de schaars beschikbare paling onbetaalbaar zal maken. Er wordt gewag gemaakt van een verkoopprijs tot 25 euro per portie.

Tuesday, June 05, 2007

Voedselkilometers niet automatisch negatief

Voedselkilometers hoeven niet automatisch slecht te zijn voor het klimaat. Dat stellen onderzoekers van de Nieuw-Zeelandse Lincoln Universiteit. Ze voeren daarbij aan dat sommige gewassen in overzeese gebieden onder meer minder bemest hoeven te worden. Ook wordt er gewezen op alternatieven voor onder meer de glasteelten, die elders nog altijd energiezuiniger geproduceerd kunnen worden.


Ingevoerde voedingsproducten stoten volgens de onderzoekers vaak minder broeikasgassen uit dan het lokaal geproduceerde voedsel. “Daarvoor zijn meerdere redenen te bedenken,” wordt er opgemerkt. “Voor sommige gewassen moet in overzeese gebieden bijvoorbeeld minder bemest worden. Afrikaanse boeren gebruiken ook minder gemechaniseerde werktuigen. Glasteelten kunnen eveneens elders energiezuiniger geproduceerd worden.”


De onderzoekers van de Lincoln Universiteit voeren aan dat elk ton Brits lamsvlees goed is voor 2.849 kilogram koolstofdioxide. “Voor ingevoerd lamsvlees uit Nieuw-Zeeland is dat slechts 688 kilogram, ondanks het feit dat dit vlees meer dan 17.000 kilometer gereisd heeft,” voeren ze aan. Britse onderzoekers twijfelen over de juistheid van de cijfers, maar geven toe dat de schapenteelt in Nieuw-Zeeland een stuk milieuvriendelijker kan gebeuren.


De Lincoln Universiteit stipte ook aan dat ingevoerde zuivelproducten en appelen uit Nieuw-Zeeland eveneens een lagere milieu-impact hebben dan diezelfde producten van Britse origine. Onderzoekers van de Surrey Universiteit maken echter gewag van een veel complexer mechanisme. Britse appels zijn milieuvriendelijker tijdens de herfst en winter, terwijl het in de lente en zomer milieuvriendelijker zou zijn om ze te importeren.

Monday, June 04, 2007

Vlaamse mosselpontons voorgesteld

In de vissershaven van Nieuwpoort hebben reder Willy Versluys en mosselexpert José Reynaert hun mosselponton voorgesteld. Daarmee hopen ze tegen oktober de eerste Vlaamse mosselen op grote schaal te oogsten. In de ponton hangen acht mosselkooien, met daarin telkens 200 mosseldraden van elk drie meter lang. Op termijn wordt er gedacht aan een achttal mosselpontons.


De Belgische mosselconsumptie vertegenwoordigt 6 miljoen kilogram geïmporteerde mosselen. Met drie oogsten gespreid over twee jaar willen de initiatiefnemers 500.000 tot 700.000 kilogram Vlaamse kwaliteitsmosselen op de markt brengen. In oktober of november hopen ze de eerste mosselen te kunnen plukken. “Het zullen weliswaar nog geen grote mosselen zijn,” wordt er opgemerkt. “Voor volle mosselen zullen we moeten wachten tot mei volgend jaar.”


Uit eerder controles is volgens Versluys en Reynaert gebleken dat de Vlaamse mossel een mosselvleesgehalte heeft van 33 procent, met pieken naar 40 procent. In een Zeeuwse mossel is dit slechts 22 tot 25 procent. “Wie dus op restaurant één kilogram Vlaamse mosselen van Versluys en Reynaert op zijn bord krijgt, zal ongeveer 350 gram mosselen gegeten hebben,” voeren ze aan. “Van de Zeeuwse is dat maar 250 gram in het beste geval.”

Saturday, June 02, 2007

Antwerpen denkt aan culinaire cluster

De Antwerpse economieschepen Robert Voorhamme wil de vleesindustrie rond het Sportpaleis en Lobroekdok verhuizen naar de Groothandelsmarkt van Kielsbroek. Volgens Voorhamme is het mogelijk om samen met de visindustrie en groentemarkt een culinaire cluster uit te bouwen. Aan het Lobroekdok lijkt er voor de sector nog maar weinig toekomst te zijn.


Een jaar geleden sloot het slachthuis Druwel aan het Sportpaleis de deuren en het is voorlopig onduidelijk of het bedrijf ooit nog investeert in een nieuwe slachtlijn. Daardoor heerst er ook bij de zestig vleesbedrijven in de omgeving onrust over de toekomst. De vleessector vreest dat er voor haar niet langer meer plaats is in Antwerpen, want het Antwerpse stadsbestuur wil er een tweede sporthal, een groot sporthotel en woningen bouwen.


Voorhamme benadrukt dat het uitbaten van een slachthuis voor het stadsbestuur geen kerntaak is. Wel moet de stad volgens hem de omstandigheden creëren om de vleesindustrie en een slachthuis te laten floreren. Hij laat onderzoeken welke toekomst er nog is voor een Antwerpse slachtlijn en welke economisch rendabele projecten er mogelijk zijn. Ook wordt gekeken welke locatie daarvoor de beste troeven heeft.


Hij wees er daarbij op dat de beste kansen wellicht liggen op de groothandelsmarkt van Kielsbroek. Indien er een aantal bedrijven herschikt worden, is daar volgens de schepen nog ruimte. Dat zou mogelijkheden bieden om daar samen met de vissector en de groentemarkt een culinaire cluster uit te bouwen.

Ter Beke niet langer geïnteresseerd in NPC

De voedingsgroep Ter Beke heeft niet langer interesse in Normandie Plats Cuisines (NPC), een Franse producent van pastamaaltijden. Dat heeft de voedingsgroep bekend gemaakt. In februari kondigde Ter Beke aan een overname van de Franse producent te overwegen voor de versterking van zijn divisie Fresh Meals. Na een onderzoek is volgens Ter Beke echter gebleken dat een overname toch niet opportuun is.


Nu die overname definitief van de baan is, wil Ter Beke naar eigen zeggen investeren in zijn bestaande vestigingen om de productiecapaciteit voor verse lasagne te verhogen. Daarbij werd onder meer beslist om acht miljoen euro te investeren in zijn vestiging in het Waalse Marche-en-Famenne. Daar zal een nieuwe productielijn worden opgestart. De groep realiseerde het voorbije jaar een omzet van 326,7 miljoen euro. Dat is een stijging met 38,3 procent.


Vorig jaar fuseerde Ter Beke met Pluma, waar men in dit jaar de eerste vruchten van hoopt te plukken. In januari nam de vleeswarendivisie TerBeke-Pluma ook alle aandelen over van de Engelse vennootschap SDF Foods Limited. Daarmee was een bedrag gemoeid van 2,7 miljoen euro. De overname moest de positie van Ter Beke-Pluma op de Engelse markt versterken.