Vork en Mes

Wednesday, May 30, 2007

GIMV stapt in salademaker Cobourg

De Gewestelijke Investeringsmaatschappij Vlaanderen (GIMV) investeert in het voedingsbedrijf Le Cobourg uit Roosdaal, een producent van koelverse salades. In 2001 kwam het bedrijf in handen van Subliem uit Westerlo, een afdeling van het Nederlandse FanoFineFood. Het Nederlandse bedrijf ging echter in 2003 failliet, maar de Belgische tak bleef verder actief.


In 2004 kwam Le Cobourg in handen van de investeringsmaatschappij Madem uit Knokke. Het zusterbedrijf Subliem werd verkocht aan saladeproducent Uniq. De GIMV heeft nu een meerderheid verworven in Le Cobourg en wil ook het belang van de minderheidsaandeelhouders van het voedingsbedrijf in handen krijgen. Le Cobourg werd opgericht in 1994. Het bedrijf werkte zich op tot een middelgrote producent van koelverse salades.


Het aanbod van Le Cobourg telt meer dan zeventig soorten salades. Het verkoopt zijn salades vooral aan groothandels, die op hun beurt de producten leveren aan slagers en snackbars. De salades worden machinaal afgevuld, maar de afwerking gebeurt manueel. In 2004 behoorde de onderneming tot de snelst groeiende voedingsbedrijven in ons land. Het behoorde daardoor dat jaar tot de Trends Gazellen van middelgrote ondernemingen.

Friday, May 25, 2007

Alpro Soya investeert in nieuwe fabriek

Alpro Soya investeert 15 miljoen euro in de bouw van een nieuwe ontpellingsfabriek tussen Wevelgem en de Leie. Dat heeft de dochter van de Belgische voedingsgroep Vandemoortele bekend gemaakt. Alpro, een producent van sojaproducten, heeft daarvoor een bedrijventerrein van Italcementi aangekocht. De nieuwe fabriek moet eind volgend jaar in gebruik worden genomen.


Alpro kocht in maart van de betonfabriek CCB Italcementi Group een aanpalend terrein van 1,2 hectare voor de bouw van een nieuwe pelfabriek. Voor die nieuwe installatie gebruikt Alpro binnenkort als eerste bedrijf in Wevelgem de Leie voor de aanvoer van grondstoffen. Op jaarbasis betekent dat duizend vrachtwagens minder op de Belgische wegen, wat de uitstoot van koolstofdioxide fors beperkt.


Toen de industriezone Wevelgem-Zuid in de jaren tachtig werd bedacht, was dat met de bedoeling watergebonden bedrijven aan te trekken. Een kwarteeuw later is Alpro echter het eerste bedrijf dat de Leie effectief gebruikt. Andere bedrijven wachten af tot de Leie ook in Kortrijk aangepast is voor schepen tot 1.350 ton. De sojabonen komen van de plaats van de teelt - vooral Zuid-Brazilië, Canada en China - in gesloten containers naar Alpro Soya.

Thursday, May 24, 2007

Veel interesse voor Lutosa

De Belgische aardappelproducent Lutosa staat in de belangstelling van een groot aantal partijen. Het bedrijf, dat in handen is van de Oost-Vlaamse familie Van den Broeke, onderzoekt diverse richtingen voor de toekomst. Lutosa is één van de grote spelers uit zijn sector en haalt jaarlijks een omzet van ongeveer 280.000 ton aardappelproducten, verspreid over 65 landen.


Overnamekandidaten zouden zowel uit de industriële sector als uit de hoek van investeringsfondsen afkomstig zijn. Onder meer een aantal concurrenten van Lutosa hebben zich al gemeld als kandidaat-koper. Lutosa was in 2005 goed een omzet van 163 miljoen euro. Lutosa behoort wereldwijd tot de toptien van aardappelbedrijven, naast concurrenten zoals Canadese McCain, de Amerikaanse spelers Simplot en Lamb Weston, en de Nederlandse groepen Farm Frites en Aviko.


De horeca is samen met cateringbedrijven de belangrijkste afnemer van Lutosa, goed voor de helft van de omzet. Een derde van de omzet komt uit de supermarktsector, zowel onder het eigen merk Lutosa als onder distributiemerken. De rest haalt het bedrijf uit leveringen aan de voedingsindustrie, onder meer voor bereide maaltijden. Meer dan 90 procent van de productie is bedoeld voor de export.

Saturday, May 19, 2007

Moët Hennesy actief op Chinese markt

Het drankenbedrijf Moët Hennesy heft een meerderheidsbelang genomen in de Chinese groep Wen Jun Distillery. De overname kadert in de strategie van Moët Hennesy om de wereldwijde verkoop van zijn sterke dranken en wijnen uit het hogere marktsegment uit te breiden. Door het overnemen van het belang van minderheidsaandeelhouder Jiannanchunto krijgt Moët Hennesy een onmiddellijke toegang tot de Chinese markt.


Moët Hennesy heeft nu een aandeel van 55 procent in Wen Jun Distillery, één van de belangrijkste producenten van sterke dranken in China. De Chinese markt van sterke dranken heeft de voorbije jaren een opmerkelijke opgang gekend, maar de sector blijft nog altijd achter op de vraag naar wijnen en bier. Moët Hennesy zal naar eigen zeggen ook investeren in de modernisering van de fabriek van Wen Jun.


De Chinese sector van sterke dranken zal volgens analisten tegen het einde van dit decennium een omzet realiseren van 28,6 miljoen dollar. Dat is een stijging met 44 procent tegenover het begin van het decennium. Tijdens diezelfde periode wordt in de wijnsector echter een groei met 68,2 procent tot 5,1 miljard dollar verwacht. De groei in de biersector ligt met 75 procent tot 43 miljard dollar trouwens nog veel hoger.

Chocoladebedrijf Arco gered

De rechtbank van koophandel in Antwerpen heeft het licht op groen gezet voor de overname van het chocoladebedrijf Arco uit Aartselaar. De activiteiten van het bedrijf blijven behouden en ook de 27 personeelsleden kunnen aan de slag blijven. Begin februari raakte bekend dat de chocoladefabriek Arco, die de Arosa-pralines en de suikervrije merken Bel'Arte en Perlège produceert, in moeilijkheden verkeerde.


Het bedrijf kwam in problemen door een frauduleuze investering in Spanje van een aantal gewezen fusiepartners. Die gingen failliet, waardoor Arco ruim één miljoen euro moest betalen voor de bouw van een fabriek. Arco zag zich verplicht een gerechtelijk akkoord aan te vragen. In afwachting werkte het bedrijf een sanering uit, waarbij enkele kleinere randproducten zouden afgestoten worden.


Inmiddels is een overnemer gevonden. Verdere details over de identiteit van de kandidaat werden niet vrijgegeven. Wel staat vast dat de activiteiten van Arco uitgebreid zullen worden. Daarbij wordt onder meer gericht op fair-trade chocolade en biochocolade. Tevens wordt ook het suikervrije gamma verder verruimd. In september vorig jaar fuseerde Arco met chocolaterie Dirk Willems uit Antwerpen.

Belg moet vleesconsumptie beperken

De Belgische consument eet steeds meer vlees. Dat gaat ten koste van het leefmilieu. Dat is de conclusie van een rapport van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) en Leefmilieu Brussel. Daarbij wordt opgemerkt dat de veeteelt op wereldschaal verantwoordelijk is voor 9 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Dat is meer dan die van de transportsector.


In 1919 at een Belg gemiddeld 30 kilogram vlees per jaar. Dat is op dit ogenblik echter al opgelopen tot meer dan 100 kilogram. Gemiddeld eet een Belg 270 gram vlees per dag. Alleen in Spanje, Denemarken en Frankrijk wordt er meer vlees gegeten. Die hoeveelheid is volgens het rapport trouwens veel meer dan het menselijk lichaam nodig heeft. Volgens de onderzoekers zou de consument zijn vleesconsumptie moeten beperken tot maximaal 100 gram per dag.


In 2005 werd wereldwijd 265 miljoen ton vlees geproduceerd. Dat is vijf keer meer dan in 1950 en dubbel zoveel als in 1970. De sterke stijging is voornamelijk te wijten aan nieuwe industriële productiemethoden. Die stijging heeft volgens het rapport een enorme impact op het leefmilieu. Zo worden in vele landen landbouwgrond gewonnen op de oerwouden. Die verdwijnende bossen zorgen ervoor dat er minder koolstofdioxide kan opgenomen worden.


De rundveehouderij is verantwoordelijk voor 7 procent van de totale uitstoot van koolstofdioxide in België. Tijdens hun verteringsproces produceren herkauwers bovendien methaan. Dat gas heeft een broeikaseffect dat 23 keer sterker is dan dat van koolstofdioxide. Daarnaast is er nog stikstofhemioxide, afkomstig uit gier of mest, met een klimaateffect dat 296 keer groter is dan dat van koolstofdioxide. Daarnaast is er ook nog de vervuiling door stikstof en fosfor.

Op weg naar recordproductie graan

De wereldwijde graanproductie is goed op weg om dit jaar een recordopbrengst van ruim twee miljard ton te bereiken. Dat stelt de Food & Agriculture Organisation (FAO). Er wordt een productiestijging met 4,8 procent verwacht in vergelijking met vorig jaar. Omdat de voorraden zich op het laagste niveau in twintig jaar bevinden, zal het totale aanbod echter amper volstaan om aan de stijgende vraag te voldoen.


Hoewel het aanbod in heel wat landen met voedselproblemen is gestegen, blijven volgens de FAO 33 landen balanceren op de rand van het hongerprobleem. Zo is noodhulp nodig in Bolivië, waar de gewassen geteisterd werden door droogte en hevige regenval. Daarnaast blijven ook Noord-Korea, Somalië en Zimbabwe blijven met grote voedselproblemen geconfronteerd worden.


De tarweoogst zou volgens de prognoses dit jaar uitkomen op 621 miljoen ton, dat is vier procent meer dan een jaar geleden. De rijstopbrengst zou net zoals in het recordjaar 2005 zo'n 422 miljoen ton kunnen bedragen. Alle andere granen zouden samen goed zijn voor iets meer dan een miljard ton, waarbij maïs een aandeel scoort van 70 procent. De meeste graansoorten zijn het voorbije jaar ook sterk gestegen in prijs.

Horeca eist kwaliteitslabel Zeeuwse mossel

Horeca Vlaanderen wil een kwaliteitslabel voor de Zeeuwse mosselen. Aanleiding is de dalende kwaliteit van de Zeeuwse mosselsector, die volgens Horeca Vlaanderen vorig jaar een echt dieptepunt kende. Er wordt daarbij gewag gemaakt van een zeer hoge prijs tegenover een armtierige kwaliteit en een gebrekkige aanvoer.


Daarvoor moet volgens Horeca Vlaanderen een oplossing worden gevonden. Er wordt nu overlegd met de mosselhandelaars uit Yerseke. De Vlaamse restaurateurs eisen dat alleen mosselen met een kwaliteitslabel naar de restaurants gaan, waardoor die kunnen uitpakken met een gegarandeerd hoge kwaliteit. De Nederlandse mosselhandelaars zouden bereid zijn om op een aantal eisen van de Vlaamse horeca in te gaan.


Horeca Vlaanderen stelt zonder meer dat de mosseloogst in Yerseke vorig jaar waardeloos was. “Door de jarenlange overproductie hebben grote mosselboeren hun product kapotgemaakt,” wordt er opgemerkt. “Ideaal zou zijn dat Yerseke twee jaar volledig uit de running zou verdwijnen. De kweekreserves zijn helemaal opgebruikt. Het duurt een paar jaar voor dat bestand zich heeft hersteld."

Horeca wil cafégebeuren fiscaal aftrekbaar

Horeca Vlaanderen stelt voor om, na het restaurantbezoek, ook het cafébezoek fiscaal aftrekbaar te maken. Volgens de organisatie is de grens tussen cafés, bistro’s, tavernes en restaurants zo vaag geworden dat een eenvormige lijn voor de hele sector aangewezen is. Horeca Vlaanderen stelt het cafégebeuren te willen ondersteunen door elke consumptie fiscaal aftrekbaar te maken.


“We willen het cafégebeuren steunen door elke consumptie, ook de cola’s en watertjes, te laten meetellen bij de belastingaftrek,” aldus Luc De Bauw, secretaris-generaal van Horeca Vlaanderen. “Ik hoef wellicht niemand te overtuigen van de dramatische toestand waarin de sector zich bevindt. Het jaarlijks aantal faillissementen in de sector blijft immers schrikbarend hoog.”


Van januari tot en met maart werden 2.014 faillissementen uitgesproken. Negentien procent van alle faillissementen die in het eerste trimester 2007 werden uitgesproken, situeren zich binnen de horeca. Dat is één van de weinige sectoren waar het aantal faillissementen blijft stijgen. Horeca Vlaanderen doet zijn voorstel in een memorandum aan alle politieke partijen die na 10 juni mogelijk in de nieuwe federale regering zetelen. Een andere eis is de verlaging van de btw van 21 naar 6 procent.

InBev heeft last met Britse consument

Hoewel de biergroep InBev het voorbije kwartaal absolute recordcijfers neerzette, blijft het concern opgezadeld met zwakke prestaties in China en Groot-Brittannië. Topman Carlos Brito heeft het daarbij over structurele problemen die vooralsnog niet opgelost lijken te raken. In Groot-Brittannië verkocht InBev het voorbije kwartaal 8,6 procent minder bier, wat vooral op rekening moet geschreven worden van Stella Artois.


De Britse markt vertegenwoordigt een verkoop van 5 miljoen hectoliter, meteen de belangrijkste Europese markt voor Stella Artois. Het bier zag de voorbije kwartalen zijn succes bij de Britse consument steeds verder afkalven. De problemen zijn volgens Brito te wijten aan de opkomst van bieren met een lager alcoholgehalte. Ook in Duitsland was er een terugval, waardoor de West-Europese volumes met 4 procent daalden tot 7,6 miljoen hectoliter.


België, Italië en Nederland gingen licht vooruit. In China realiseerde InBev een groei met 3,2 procent, wat ook een tegenvallend resultaat wordt genoemd. In Zuid-Amerika steeg de omzet met bijna 20 procent. Het concern heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 280 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de nettowinst nog 166 miljoen euro.


Het biervolume kende een groei van 6,7 procent tot 48,85 miljoen hectoliter. Het frisdrankenvolume steeg met 9,4 procent tot 10,18 miljoen hectoliter. Het totale omzetvolume tijdens het eerste kwartaal steeg met 7,1 procent tot 59,03 miljoen hectoliter. InBev zegt dit jaar een hogere interne volumegroei te willen realiseren dan de sector. Daarnaast streeft het bierconcern naar een omzetgroei die de volumegroei overtreft.

Carestel heeft last van wegenwerken

De wegenwerken in België hebben een duidelijke negatieve invloed gehad op de kwartaalcijfers van de cateringgroep Carestel, sinds vorig jaar een dochter van het Italiaanse Autogrill. De Italiaanse cateringgroep, die bijna tien jaar geleden ook AC Restaurants overnam, baat ongeveer 55 restaurants uit langs de Belgische autosnelwegen. Door de werken zou de omzet van wegrestaurants zijn gedaald.


Carestel zou tijdens het eerste kwartaal een omzet gerealiseerd hebben van 17,1 miljoen euro. Details over de omvang van de invloed van de wegenwerken op het cijfer van de cateringgroep werden niet gegeven. Carestel beheert ook restaurants en cafés uit op Brussels Airports en enkele kleinere Europese luchthavens. Die activiteiten droegen volgens Autogrill wel bij tot de stijging van de totale kwartaalomzet van de groep.


Eerder dit jaar werd de concessieovereenkomst op Zaventem met een periode van elf jaar verlengd. Autogrill, wereldwijd de belangrijkste uitbater van van luchthaven-, treinstation- en autosnelwegconcessies, is voor 57 procent eigendom van de Italiaanse familie Benetton, realiseerde tijdens het eerste kwartaal een omzet van 897,7 miljoen euro. Dat is een stijging met 9,1 procent.

Alken-Maes lanceert alcoholvrij bier

In juni brengt brouwerijgroep Alken-Maes het volledig alcoholvrije bier Maes Zer0% op de markt. Alken-Maes is daarmee de eerste Belgische brouwer die een volledig alcoholvrij pilsbier op de markt brengt. Het bier zal worden verdeeld in een driehonderdtal discotheken en jongerenzaken. Het nieuwe bier mikt volgens Alken-Maes op jongvolwassenen die er bewust voor kiezen om geen alcohol te drinken als ze met de auto rijden.


Vele alcoholarme bieren hebben de naam de echte biersmaak te missen en flets te smaken. Ze zijn ook niet helemaal alcoholvrij. Met Maes Zer0% wil Alken-Maes daar verandering in brengen. Het bier wordt op een normale manier gebrouwen, maar door een speciale procedure wordt daarna de alcohol aan het product onttrokken. Het bier zit in een traditioneel Maes-flesje met een trendy blauw etiket.


Maes Zer0% zal ook worden gelanceerd in de tankstations. Een speciaal glas is niet voorzien. Volgens Alken-Maes moet het bier uit het flesje gedronken worden. Volgens de brouwer is de Maes Zer0% gelanceerd om de horeca te helpen. De Belgische bieromzet kent al jaren een dalende lijn, maar door het nieuwe bier zouden de consumenten ook opnieuw meer zin moeten krijgen om op café te gaan.

InBev wil café-patrimonium verkopen

Brouwgroep InBev wil zijn horeca-vastgoed van de hand doen. Het bedrijf stelt de opbrengst van zijn café-patrimonium investeren in de Belgische biermarkt. De Belgische bierconsumptie kent al verscheidene jaren een dalende trend en volgens het concern kan die terugval gekeerd worden door meer nieuwe bieren te lanceren, nieuwe gebruiksmomenten te creëren en betere reclame te voeren.


De vakbonden en het personeel vrezen echter dat het geld uit de vastgoedverkoop de Belgische afdeling niet ten goede zal komen, maar gebruikt zal worden voor expansie in groeimarkten als Brazilië, Rusland en China. InBev heeft in België 824 café’s in eigendom. Die worden beheerd door Immobrew, dat de panden doorverhuurt aan de horeca-uitbaters. Die constructie blijft bestaan. InBev wil ook in de toekomst een minderheidsaandeel blijven houden in Immobrew.


Na de fusie tussen Interbrew en het Braziliaanse Ambev, besliste de nieuwe groep zich vooral te focussen op het brouwen en verkopen van bier. Er werd voor gekozen om alle nevenactiviteiten af te stoten, zodat middelen vrij konden komen voor het ontwikkelen van nieuwe bieren en verpakkingen en het financieren van meer reclame en marketing. InBev wil ook zijn Nederlands vastgoed van de hand doen.


De vakbonden vrezen ook dat in België de diensten van Horeca Technical Services (HTS), een filiaal voor het onderhoud van tapinstallaties in cafés, zullen worden doorgespeeld aan derden.